Let op: vergeet niet de verplichte bewijsstukken op te laden. Zonder deze bewijsstukken kan uw dossier niet volledig verklaard worden.
Onderstaande rubriek met veelgestelde vragen gaat over planschadeaanvragen in het kader van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s). Hier worden de meest voorkomende vragen beantwoord over de procedure, regelgeving en het indienen van aanvragen in het kader van dit beleid.
Hebt u vragen die niet voorkomen in onze veel gestelde vragen, neem dan contact op via loketlandinrichting@vlm.be.
Bewijsstukken
Volmachten
Indienen
Onvolledigheid
Perceelsinfo
Beleid
Andere
Welke bewijsstukken moet ik indienen en hoe kan ik ze verkrijgen?
Hieronder vindt u een overzicht van de bewijsstukken die moeten worden ingediend bij uw aanvraag voor een planschadevergoeding in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan. Probeer de bewijsstukken steeds zo volledig mogelijk in te dienen.
Belangrijke aandachtspunten!
- Verzamel alle bewijsstukken voordat u zich in het Loket Landinrichting aanmeldt.
- Zorg dat de ingediende documenten correct en up-to-date zijn.
- Hoe vollediger de bewijsstukken, hoe beter de uiteindelijke vergoeding kan geschat worden.
- Onvolledige en onjuiste aanvragen zullen vertraging oplopen.
Verplichte bewijsstukken
1. Recentste verwervingstitel
Waar te verkrijgen: scan, MyMinfin of kantoor Rechtszekerheid
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
2. Kadastrale gegevens
Waar te verkrijgen: MyMinfin of FOD Financiën
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
3. Bewijs zakelijk gerechtigde perceel
Waar te verkrijgen: kantoor Rechtszekerheid
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
Indien van toepassing: aanvullende bewijsstukken
4. Persoonlijke of zakelijke rechten op het perceel die niet in eigendomstitels staan
Waar te verkrijgen: kantoor Rechtszekerheid of schriftelijk melden
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
5. Toegekende verwervingssubsidies
Waar te verkrijgen: scan
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
6. Vergunningen, plannen en beschrijving van gebouwen
Waar te verkrijgen: scan of verantwoordelijke opdrachtgever
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
7. De verwervingswaarde en jaartal van verwerving als die niet vermeld wordt in de verwervingstitel of een motivering waarom die niet bekend is
Waar te verkrijgen: kantoor Rechtszekerheid
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
8. Erfdienstbaarheden die niet in de eigendomstitel vermeld staan
Waar te verkrijgen: kantoor Rechtszekerheid
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
9. Niet-zichtbare constructies
Waar te verkrijgen: schriftelijk melden of scan van plan of vergunning
Hoe te verkrijgen: volg dehandleiding
Hoe dien ik een volmacht in?
Als u een vergoeding aanvraagt via het Loket Landinrichting, kan u een volmacht toevoegen (1) via de tegel 'Mijn volmachten' op de startpagina; of (2) door te klikken op de knop 'Volmacht toevoegen' bij het ingeven van de gegevens van de eigenaar(s). Voor meer informatie over het loket verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding .
Om een volmacht in te dienen, moet u gebruik maken van het volmachtformulier. Dit ingevulde document moet zowel door de volmachthouder als door de volmachtgever(s) worden ondertekend.
Let op! U kan dit formulier zowel analoog (handgetekend) als elektronisch ondertekenen, maar zowel de volmachtgever(s) als de volmachthouder moeten dit op dezelfde wijze ondertekenen. Indien de ene persoon elektronisch ondertekent, zijn alle anderen verplicht om ook elektronisch te ondertekenen. Indien de ene persoon analoog (handgetekend) ondertekent, zijn de anderen verplicht om ook analoog (handgetekend) te ondertekenen.
In het geval er gekozen wordt voor een elektronische handtekening moet het document digitaal bezorgd worden zodat de echtheid ervan kan gecontroleerd worden. Indien een document met een elektronische handtekening immers op papier wordt afgedrukt, verliest de elektronische handtekening haar juridisch statuut.
Indien u ervoor kiest een vergoeding aan te vragen op de analoge manier (d.w.z. op papier via de post, en niet via het Loket Landinrichting), dan volstaat het om het aanvraagformulier van de desbetreffende vergoeding te laten ondertekenen door alle (mede-)eigenaars of -gebruikers waarvoor de vergoeding samen wordt aangevraagd. De persoon die ingevuld staat onder contactpersoon op het aanvraagformulier is in dit geval de volmachthouder.
Wat is het verschil tussen volmachthouder en volmachtgever?
De volmachtgever is de persoon of de onderneming die de volmacht verleent. De volmachtgever geeft de toestemming aan de volmachthouder om bepaalde handelingen of beslissingen voor de volmachtgever te verrichten. Met andere woorden, de volmachtgever geeft de bevoegdheid door aan de volmachthouder.
De volmachthouder is de persoon of de onderneming die de volmacht ontvangt en de bevoegdheid krijgt om namens de volmachtgever op te treden.
Voor een overzicht van deze bevoegdheden in het kader van het Loket Landinrichting, verwijzen wij u door naar 'Wat zijn de verantwoordelijkheden van een volmachthouder?'.
Wat zijn de verantwoordelijkheden van een volmachthouder?
De volmachthouder heeft de opdracht om in naam van de volmachtgever de volledige procedure voor de aanvraag van de vergoeding op te volgen en, waar nodig, op te treden, en om de volmachtgever te vertegenwoordigen bij de behandeling van het dossier. Dit houdt onder meer in dat de volmachthouder in naam van de volmachtgever alle nodige handelingen stelt met betrekking tot het indienen van de aanvraag, de hoorzitting, het bezorgen van de ontbrekende stukken aan de initiatiefnemer of de landcommissie, het maken van afspraken voor een plaatsbezoek, het opstellen en het indienen van een bezwaar tegen de ontwerpbeslissing, het ontvangen van de vergoeding. De volmachthouder is niet bevoegd om in naam van de volmachtgever een vordering in te stellen bij een rechtbank.
De volmachthouder is gerechtigd om de gegevens van de volmachtgever over de aanvraag te raadplegen, te beheren, te wijzigen en te bewerken. De volmachthouder is gerechtigd om, in het Loket Landinrichting, de gegevens van de volmachtgever over de aanvraag te raadplegen, te beheren, te wijzigen en te bewerken.
De vergoeding wordt gestort op het rekeningnummer dat wordt doorgegeven bij de aanvraag van de vergoeding in kwestie. Zie ook de vraag 'Welk rekeningnummer geef ik op?'.
Alle communicatie over de aanvraag verloopt uitsluitend tussen enerzijds de volmachthouder en anderzijds de initiatiefnemer en de landcommissie. Als de eBox van de volmachthouder is ingesteld om de berichten van alle aangesloten overheidsdiensten elektronisch te ontvangen, verloopt de verdere communicatie van de initiatiefnemer of landcommissie met de volmachthouder via zijn eBox en het Loket Landinrichting.
Zowel de volmachthouder als de volmachtgever kunnen het dossier opvolgen na aanmelding in het Loket Landinrichting. Alleen de volmachthouder kan acties ondernemen in het Loket Landinrichting voor de verdere stappen in het dossier. De volmachtgever heeft enkel leesrechten.
Zie ook de vraag 'Kan ik als volmachtgever mijn dossier opvolgen?'.
Kan ik als volmachtgever mijn dossier opvolgen?
Zowel de volmachthouder als de volmachtgever(s) kunnen het dossier opvolgen na aanmelding in het Loket Landinrichting. Alleen de volmachthouder kan echter acties ondernemen in het Loket Landinrichting voor de verdere stappen in het dossier. De volmachtgever heeft enkel leesrechten. Voor meer uitleg over hoe u uw dossier kan opvolgen verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding.
Ik ben samen met mijn partner (gehuwd/ongehuwd) eigenaar in gemeenschappelijk vermogen. Moet ik of mijn partner een volmacht geven?
Ja, als u samen eigenaar bent in gemeenschappelijk vermogen dient u één aanvraag in, waarbij één van beiden een volmacht geeft aan de ander om als volmachthouder op te treden.
Hiervoor moet u het volmachtformulier invullen en opladen bij uw aanvraag.
Volstaat een zorgvolmacht als volmacht?
Een zorgvolmacht kan volstaan waardoor u geen apart volmachtformulier moet invullen voor het indienen van een aanvraag. U moet de zorgvolmacht samen met de andere bewijsstukken overmaken bij het indienen van de aanvraag. In dat geval moet u wel het bewijs toevoegen dat de zorgvolmacht geregistreerd is bij het Centraal Register van Lastgevingsovereenkomsten (CRL). Aangezien de inhoud en het startmoment van zorgvolmachten kan verschillen zal de bevoegde overheid nagaan of de overgemaakte zorgvolmacht volstaat als volmacht om de aanvraag in te dienen. Als deze zorgvolmacht niet zou volstaan, wordt u hiervan op de hoogte gebracht.
Kan ik één aanvraag indienen voor meerdere percelen?
Neen, dit kan niet. U moet voor elk perceel een aparte aanvraag indienen.
Hoe voeg ik een medewerker toe aan mijn organisatie zodat die toegang heeft tot het Loket Landinrichting en alle aanvragen van mijn organisatie kan zien?
Het aanmelden van medewerkers van een organisatie in het Loket Landinrichting gebeurt via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
De Vlaamse overheid biedt een online platform dat u toelaat om te bepalen wie namens uw onderneming of organisatie toegang heeft tot een online toepassing en wat die persoon in die toepassing voor uw onderneming of organisatie mag doen. U kunt voor een groot aantal toepassingen de gebruikers en hun toegangsrechten op één plaats beheren. Dit online platform is het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
Vooraleer u aan de slag kunt in het Gebruikersbeheer moet u een en ander in orde brengen (zie onderstaande punten).
Reeds bekend met het gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid
Om toegang te krijgen als gebruiker in het Loket Landinrichting moet u het toegangsrecht 'Loket Landinrichting' met context 'Aanvrager' hebben voor de organisatie waarvoor u aanvragen wil indienen. Dit recht kan toegekend worden door de 'hoofd lokale beheerder' van uw organisatie.
Het 'hoofd lokale beheerder' is de wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie, en tevens de centrale verantwoordelijke voor e-government binnen uw organisatie die toegangsrechten kan toekennen aan collega's. Hij/zij kan deze bevoegdheid ook delegeren naar anderen.
Ik ken mijn 'hoofd lokale beheerder'
Vraag hem of haar om u het toegangsrecht 'Loket Landinrichting' met context 'Aanvrager' toe te kennen. Dit kan de beheerder doen door volgende stappen te ondernemen:
- Log in op het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid en klik vervolgens op 'Snel recht toekennen'. Meer info over dit snelrecht vindt u in de handleiding van het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
- Voeg eventueel eerst een nieuwe persoon toe via 'Persoon toevoegen', aan de hand van het rijksregisternummer van de collega en wat basisinformatie, zoals een e-mailadres.
- Selecteer tot slot het toegangsrecht 'Loket Landinrichting' met context 'Aanvrager' voor de persoon die zich zal bezig houden met het aanvragen en opvolgen van de vergoedingsaanvragen.
Na het toekennen van deze rol door de beheerder, kan u inloggen in het Loket Landinrichting zoals beschreven in 'Kan ik mij als rechtspersoon of als initiatiefnemer aanmelden?'.
Ik ken mijn 'hoofd lokale beheerder' niet
Initieel is de 'hoofd lokale beheerder' de wettelijk vertegenwoordiger van uw organisatie (de eigenaar). Mogelijk is dit recht ook gedelegeerd binnen uw organisatie.
U kan ook bellen naar het nummer 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid. Vermeld voor welke organisatie u werkt, dan zoeken zij voor u uit wie uw 'hoofd lokale beheerder' is aan de hand van uw btw-nummer.
Contacteer hierna deze persoon en overloop met deze persoon de stappen zoals hierboven aangegeven bij 'Ik ken mijn hoofd lokale beheerder'.
Nog niet bekend met het gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid
Een lokale beheerder moet zich voorafgaand registreren. Informatie en handleidingen hierover vindt u op de website van het Agentschap Digitaal Vlaanderen.
Hoe lang heb ik om een aanvraag in te dienen?
Een compenserende vergoeding vraagt u aan binnen een periode van twee jaar na het ontstaan van het recht op een compenserende vergoeding. Vraagt u de vergoeding niet tijdig aan dan vervalt het recht op een vergoeding.
In het geval van een planschadevergoeding in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan dient de eigenaar de aanvraag in binnen twee jaar vanaf de inwerkingtreding van de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Kan ik mij als rechtspersoon of als initiatiefnemer aanmelden?
Een eigenaar kan zich aanmelden als natuurlijk persoon (bv. Jan Peeters) of als rechtspersoon (bv. een onderneming zoals een nv, bv of vzw). De initiatiefnemer kan zich aanmelden als bevoegde medewerker van een gemeente, stad, provincie of het Vlaamse Gewest. In elk van deze gevallen dient u zich eerst aan te melden met behulp van uw e-ID, itsme® of een beveiligingscode via mobiele app of SMS. Nadien kan u in een overzicht kiezen in welke hoedanigheid u zich wil aanmelden.
Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding.
Indien u hulp nodig hebt bij het aanmelden, kan u steeds contact opnemen met het gratis nummer 1700.
Ik ben mede-eigenaar van een perceel. Kunnen wij samen één aanvraag indienen?
Een gezamenlijke vraag kan enkel ingediend worden voor die mede-eigenaars met dezelfde verwervingstitel. Mede-eigenaars die het perceel verworven via een andere verwervingstitel kunnen geen gezamenlijke aanvraag indienen.
Indien u wel via dezelfde verwervingstitel het perceel verworven heeft, is het aangeraden om één gezamenlijke aanvraag in te dienen. Zo kan het dossier efficiënter afgehandeld worden. Door één gezamenlijke aanvraag in te dienen, helpt u het aantal aanvragen te beperken en blijven de doorlooptijden bijgevolg korter.
In het Loket Landinrichting kan u een vergoeding aanvragen (1) voor uzelf; (2) voor uzelf en anderen; en (3) voor anderen. Deze keuze kan u maken tijdens de stap 'Voor wie wilt u de vergoeding aanvragen?'. Voor meer informatie over hoe u dit moet doen in het Loket Landinrichting verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding.
Indien u een aanvraag doet voor uzelf en anderen, moet u een volmacht indienen als bewijs. Voor meer informatie over hoe u een volmacht kan indienen, verwijzen wij u door naar 'Hoe dien ik een volmacht in?'.
Kan ik voor iemand anders een aanvraag indienen?
Ja, dat kan. Iemand anders kan voor u de digitale procedure doorlopen en/of als contactpersoon optreden.
In het Loket Landinrichting kan u een vergoeding aanvragen (1) voor uzelf; (2) voor uzelf en anderen; en (3) voor anderen. Deze keuze kan u maken tijdens de stap 'Voor wie wilt u de vergoeding aanvragen?'. Indien u een aanvraag doet voor anderen, moet u een volmacht indienen als bewijs. Voor meer informatie over hoe u een volmacht kan indienen, verwijzen wij u door naar 'Hoe dien ik een volmacht in?'.
Kan ik een papieren aanvraag indienen?
Ja, een aanvraag op papier indienen is mogelijk. Dit heeft echter enkele nadelen:
- U betaalt voor een beveiligde zending per post.
- De overheid moet uw papieren aanvraag zelf in het vergoedingenloket invoeren, wat een extra administratieve handeling inhoudt.
- Via het digitale vergoedingenloket kunt u op elk moment eenvoudig de stand van zaken van uw aanvraag zien via 'Mijn aanvragen'.
Het papieren aanvraagformulier kan u hier terugvinden: aanvraagformulier planschadevergoeding RUP.
Het ingevulde formulier moet vervolgens aangetekend verstuurd worden naar de initiatiefnemer van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) waarop de vergoeding betrekking heeft of moet er persoonlijk afgegeven worden tegen ontvangstbewijs.
Departement Omgeving
Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplannen en -projecten
Hendrik Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15, 1210 BRUSSEL
Hoe kan ik ontbrekende bewijsstukken of volmachten toevoegen in het geval dat mijn dossier onvolledig is verklaard?
Nadat uw aanvraag is ingediend, kan het zijn dat uw aanvraag onvolledig wordt verklaard. U ontvangt in dat geval een brief met daarin een overzicht van de ontbrekende stukken.
Gelieve bij onvolledigheid eerst alle ontbrekende stukken op te laden bij uw aanvraag, en pas daarna uw dossier opnieuw in te dienen.
Let op! U hoeft uw dossier niet in te trekken en u hoeft geen nieuw dossier in te dienen. U kan de aanpassingen maken in het al bestaande dossier.
Ontbrekende bewijsstukken aanvullen
In het geval dat er één of meerdere bewijsstukken ontbreken, moet u het volgende doen.
- Verzamel de benodigde bewijsstukken. De benodigde bewijsstukken vindt u in de brief die u ontvangen heeft waarin u wordt gemeld dat uw dossier onvolledig is. Waar u de betreffende bewijsstukken kan terugvinden, vindt u op onze
webpagina over de bewijsstukken in het kader van een aanvraag voor planschadevergoeding RUP.
- Zodra u over de benodigde bewijsstukken beschikt, meldt u zich aan op het Loket Landinrichting:
https://loketlandinrichting.vlaanderen.be/aanvragen
- In de menubalk klikt u op 'Mijn aanvragen'.
- Bij het desbetreffende dossier klikt u op de knop 'Wijzig'.
- Scroll naar onder naar het deeltje 'Bewijsstukken' en klik op 'Terug naar deze stap', rechts op de pagina.
- Laadt de benodigde bewijsstukken op, via de knop 'Bewijsstuk toevoegen' en vervolgens 'Bijlage toevoegen'.
- Klik op de knop 'Volgende'.
- Bij de vraag “Bent u zeker dat u alle vereiste documenten hebt opgeladen?" drukt u op de knop 'Ja'.
- Wanneer u zeker bent dat u alle bewijsstukken en volmachten aan uw dossier hebt toegevoegd, scrollt u op de volgende pagina helemaal naar onder en drukt u op de knop 'Aanvraag indienen'. Indien er ook nog volmachten moeten veranderd of toegevoegd worden volgt u de stappen hieronder.
Ontbrekende volmachten aanvullen
In het geval dat er een volmacht ontbreekt, moet u het volgende doen.
- Vul het volmachtformulier in. De meest recente versie vindt u
hier. Zorg ervoor dat de bestandsnaam duidelijk is. Vermeldt bijvoorbeeld in de bestandsnaam de naam van de volmachtgever (bv. “marc_peeters_volmacht.docx"). Zo vindt u deze later in het loket gemakkelijker terug.
- Meldt u aan op het Loket Landinrichting:
https://loketlandinrichting.vlaanderen.be/aanvragen
- In de menubalk klikt u op 'Mijn volmachten'.
- Klik rechtsboven op de knop 'Volmacht toevoegen'.
- Vul de gegevens (rijksregisternummer of kbo-nummer) in van de volmachthouder en de volmachtgever.
- Voeg eventueel een notitie toe in het vak onder 'Notitie'.
- Klik op de knop 'Bewijsstuk volmacht opladen' en selecteer vervolgens het ingevuld volmachtformulier, of de scan van het ingevuld volmachtformulier indien met de hand ondertekend.
- Klik vervolgens onderaan op de knop 'Volmacht toevoegen'.
- Herhaal stappen 3 t.e.m. 8 als er meerdere volmachten moeten aangepast worden of toegevoegd worden.
- In de menubalk klikt u op 'Mijn aanvragen'.
- Bij het desbetreffende dossier klikt u op de knop 'Wijzig'.
- Scroll naar onder naar het deeltje 'Gegevens eigenaar(s)' en klik op 'Terug naar deze stap', rechts op de pagina.
- Kijk de naam en het rijksregisternummer of kbo-nummer na van de volmachtgever.
- Onder 'Selecteer volmacht' klikt u het drop-down menu open en selecteert de betreffende volmacht (bv. “marc_peeters_volmacht.docx")
- Herhaal stappen 13 t.e.m. 14 als er meerdere volmachten moeten aangepast worden of toegevoegd worden. Zorg ervoor dat de juist volmacht aan de juiste eigenaar verbonden wordt.
- Klik onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Ga de gegevens van de volmachthouder na en klik vervolgens onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Ga vervolgens de bewijsstukken na en klik onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Bij de vraag “Bent u zeker dat u alle vereiste documenten hebt opgeladen?" drukt u op de knop 'Ja'.
- Wanneer u zeker bent dat u alle bewijsstukken en volmachten aan uw dossier hebt toegevoegd, scrollt u op de volgende pagina helemaal naar onder en drukt u op de knop 'Aanvraag indienen'. Als er ook nog bewijsstukken moeten veranderd of toegevoegd worden volg u de stappen bij onder 'Ontbrekende bewijsstukken aanvullen'.
Waar kan ik mijn perceelsgegevens terugvinden?
Om een aanvraag in te dienen, moet u beschikken over één van de volgende combinaties aan perceelsgegevens: (1) Gemeente en PATKEY; of (2) Gemeente, afdeling, sectie, perceelnummer en partitienummer.
U kunt uw perceelsgegevens ook terugvinden (1) in uw kadastraal uittreksel; of (2) via MyMinfin. Aanvullende hulp bij deze opties kan u hieronder terugvinden.
De afdeling, sectie, perceelnummer en partitienummer kunt u, indien gewenst, afleiden van de PATKEY. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u graag door naar de vraag 'Wat is de PATKEY?'.
Kadastraal uittreksel
Uw perceelsgegevens vindt u terug in een uittreksel uit de kadastrale legger, ook wel kadastraal uittreksel genoemd. Dit uittreksel kan aangevraagd worden via MyMinfin.
Voor een stap-voor-stap uitleg bij het aanvragen van een kadastraal uittreksel, download onzehandleiding “perceelsgegevens – kadastraal uittreksel"
Ook via de papieren weg kan u een aanvraag indienen om dit uittreksel te bekomen. Voor meer informatie daarover kan u terecht op de website van de FOD Financiën. Houd er rekening mee dat een papieren aanvraag betalend is.
Via MyMinfin
Voor een stap-voor-stap uitleg bij het terugvinden van uw kadastrale gegevens via MyMinfin, download onze handleiding “perceelsgegevens – via MyMinfin".
Wat is de PATKEY?
De PATKEY is een authentieke identificator en laat de afzonderlijke identificatie toe van alle onroerende goederen. Aan een planperceel kunnen meerdere patrimoniumpercelen (zelfde grondperceel, maar met verschillende partities) gekoppeld zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval voor een appartementsblok met verschillende appartementen. Zo zal elk appartement een unieke PATKEY hebben.
De PATKEY bestaat uit twee delen: (1) de CaPaKey, die verwijst naar een specifiek planperceel; en (2) het partitienummer, dat verwijst naar een specifieke partitie.
De PATKEY bestaat uit volgende elementen.
Bijvoorbeeld: 11111A2222/33B444P5555
Code |
Betekenis |
|
|
11111 | Nummer van de kadastrale afdeling | Nummer van het kadastraal planperceel (CaPaKey)
| Nummer van het kadastraal patrimoniaal perceel (PATKEY)
|
A | Letter van de sectie
|
2222/33B444 | Perceelnummer |
P5555 | Partitienummer | |
Wie en welke percelen komen in aanmerking voor een vergoeding?
De eigenaar van het perceel op het moment van de inwerkingtreding van de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) kan een vergoeding aanvragen. Afhankelijk van de datum waarop het RUP voorlopig is vastgesteld, gelden er verschillende regels. U kan enkel een aanvraag voor een planschadevergoeding indienen via het Loket Landinrichting voor RUP's die voorlopig vastgesteld werden na 15 april 2024.
Het recht op planschadevergoeding is enkel van toepassing op percelen die voor de bestemmingswijziging bebouwbaar waren.
Als u een perceel in een RUP heeft aangekocht op of na de datum van de inwerkingtreding van het RUP heeft u geen recht op een planschadevergoeding in het kader van een RUP. Als u een perceel heeft geërfd na bovenvermelde datum kan u wel een aanvraag indienen. Als u zou beschikken over een akte van erfopvolging (sinds 01/07/22), dan kan u deze best toevoegen.
Uitzonderingen
Administratieve overheden van het Vlaamse Gewest, vermeld in artikel I.3 Bestuursdecreet, komen niet in aanmerking voor een compenserende vergoeding.
Komen wel in aanmerking:
- lokale overheden als vermeld in artikel I.3 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (gemeenten, provincies, polders, wateringen, kerkbesturen, ocmw's, enz.)
- woonmaatschappijen als vermeld in artikel 4.36 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
- havenbedrijven als vermeld in artikel 2, 1° van het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens
- investeringsmaatschappijen als vermeld in artikel 2, 5°, van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de investeringsmaatschappijen van de Vlaamse overheid
Wanneer een plangebied (gedeeltelijk of volledig) overeenkomt met de contouren van een afgesloten Brownfieldconvenant, dan blijven de financiële voordelen voor actoren die een convenant afsloten overeind. Het Brownfielddecreet bepaalt dat er een vrijstelling is van planschade en planbaten. Aangezien het Brownfielddecreet niet is aangepast door het Instrumentendecreet geldt deze vrijstelling nog steeds.
Wat is de procedure van mijn vergoedingsaanvraag en de bijbehorende termijnen?
Hieronder vindt u in schematische vorm de verschillende stappen van de procedure van uw aanvraag van een compenserende vergoeding, en de bijbehorende termijnen. Bij elke nieuwe stap wordt u op de hoogte gebracht en, indien nodig, om actie gevraagd.
De termijnen, vermeld bij de volle lijnen, zijn de termijnen die gelden bij een normaal verloop van de procedure. Als er bijkomende stappen gezet moeten worden tijdens de procedure (zoals bijkomende stukken overmaken, plaatsbezoek, hoorzitting, indienen van een bezwaar, …) dan wordt de termijn verlengd. Deze termijnen zijn aangeduid in stippellijn.
U kan ook steeds de status van uw aanvraag volgen via het Loket Landinrichting in het menu 'Mijn aanvragen'.
Na het indienen van uw aanvraag wordt deze gecontroleerd op volledigheid. Indien er documenten ontbreken, wordt u hierover geïnformeerd zodat u de aanvraag kunt aanvullen.
Zodra uw aanvraag volledig is, wordt deze doorgestuurd naar de landcommissie van de provincie waar het perceel ligt. De landcommissie stelt een schaderapport op. In het schaderapport beoordeelt de landcommissie of al dan niet voldaan is aan de voorwaarden om recht te hebben op een planschadevergoeding. Als voldaan is aan de voorwaarden berekent de landcommissie de planschadevergoeding. Voor meer informatie over de landcommissies verwijzen wij u door naar 'Wat is de rol van de landcommissies?'.
Op basis van uw aanvraag en het schaderapport wordt een ontwerpbeslissing genomen. Bent u het niet eens met de ontwerpbeslissing, kunt u een bezwaarschrift indienen. Als u geen bezwaarschrift indient, is de ontwerpbeslissing de definitieve beslissing.
Voor meer gedetailleerde informatie, verwijzen wij u door naar het Besluit van de Vlaamse Regering over het realisatiegericht instrumentarium.
Wat is de rol van de landcommissies?
De landcommissies werden in 2014 opgericht met het decreet van 28 maart 2014 betreffende de landinrichting. De landcommissies hebben expertise opgebouwd over de waardering van gronden en het berekenen van vergoedingen.
Er zijn vijf landcommissies, genoemd naar de provincie van hun werkingsgebied. De landcommissies hebben eigen rechtspersoonlijkheid? Er is decretaal bepaald dat zij hun taken volledig onafhankelijk uitvoeren en dat zij van geen enkele instantie instructies of bevelen ontvangen.
Ze vervullen de volgende taken met betrekking tot de compenserende vergoedingen binnen het kader van het Instrumentendecreet van 26 mei 2023:
- Verwerking van informatie, inclusief de persoonsgegevens.
- Opmaak van het schaderamingsrapport en/of het schaderapport.
- Berekening van de eigenaarsvergoeding.
- Berekening van de gebruikersvergoeding.
Hoe wordt de vergoeding berekend die ik zal ontvangen?
De vergoeding zal bepaald worden door de landcommissie in een schaderapport. Daarin wordt de bepaling van de waarde van uw goed meer in detail uitgelegd. Wanneer het schaderapport is opgemaakt, zal u hier via het loket ook inzage in krijgen.
Zoals beschreven in het Decreet betreffende het realisatiegerichte instrumentarium, Artikel 14, wordt een eigenaarsvergoeding berekend conform de formule A = B – C, waarbij
- A = de gezamenlijke vergoeding voor de zakelijk gerechtigden
- B = de eigenaarswaarde van het deel van het perceel waarop de gebruiksbeperking slaat, vóór het effectief ingaan van de gebruiksbeperking
- C = de eigenaarswaarde van het deel van het perceel waarop de gebruiksbeperking slaat, na het effectief ingaan van de gebruiksbeperking.
De landcommissie bepaalt B en C. Op voorhand kunnen wij hier geen verdere uitspraken over doen. De details van de schatting zullen beschikbaar zijn voor de betrokkenen zodra het schaderapport is opgesteld door de landcommissie. . Met andere woorden: de eigenaar wordt, indien voldaan is aan de voorwaarden voor een planschadevergoeding in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan, vergoed voor het verschil in waarde voor en na de bestemmingswijziging. Voor verdere informatie verwijzen wij u door naar het Besluit van de Vlaamse Regering over het realisatiegericht instrumentarium, Artikels 31 t.e.m. 36. over de berekening van een eigenaarsvergoeding.
Let op! Het schaderapport bevat geen definitieve beslissing. Deze wordt uiteindelijk genomen door de initiatiefnemer. Het zou dus kunnen dat het bedrag dat u uiteindelijk ontvangt niet overeenstemt met wat in het schaderapport staat.
Hoe activeer ik mijn eBox?
De eBox is een beveiligde digitale brievenbus voor Belgische burgers en bedrijven, waarin officiële documenten en berichten van overheidsinstanties en organisaties centraal en veilig worden ontvangen en beheerd.
Indien u uw eBox niet heeft ingesteld, verloopt de communicatie via een centraal papieren postsysteem. Deze is minder snel dan via uw beveiligde eBox.
Activeren van uw eBox kan eenvoudig en snel via http://www.myebox.be.
Voor meer informatie kan u steeds terecht op de FAQ van eBox.
Welk rekeningnummer geef ik op?
In het geval u een aanvraag doet enkel voor uzelf, geeft u uw eigen rekeningnummer, of dat van uw onderneming, op.
In het geval u een aanvraag doet voor uzelf en anderen, of voor anderen (zie 'Ik ben mede-eigenaar van een perceel. Kunnen wij samen één aanvraag indienen?'[JDM9] ), vermeldt u bij het indienen van de aanvraag het rekeningnummer waarop de vergoeding gestort moet worden. Als een gezamenlijke aanvraag werd ingediend, wordt de gehele vergoeding voor deze aanvragers gestort op dit rekeningnummer. U bent als volmachthouder verantwoordelijk voor de verdere verdeling van dit bedrag onder uzelf en/of de volmachtgever(s).
Kan ik de stand van zaken van mijn dossier opvolgen?
U kan uw dossier opvolgen na aanmelding in het Loket Landinrichting. Dit kan in het menu 'Mijn aanvragen'. Voor meer uitleg over hoe u dit kan doen verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding.
Wie wordt bedoeld met de contactpersoon?
In het geval u een aanvraag doet voor uzelf gaat het hier om uw eigen gegevens. Deze gegevens worden gebruikt om u te contacteren wanneer er een nieuwe stap is gezet in de procedure en/of wanneer er van u bepaalde acties worden gevraagd.
In het geval u een aanvraag doet voor uzelf en anderen, of voor anderen (zie 'Ik ben mede-eigenaar van een perceel. Kunnen wij samen één aanvraag indienen?'), gaat het hier om de volmachthouder. Voor een overzicht van de plichten van een volmachthouder, verwijzen wij u door naar 'Wat zijn de verantwoordelijkheden van een volmachthouder?'. Alle communicatie in verband met de aanvraag zal verlopen via de gegevens die u hier verstrekt. Als u over een actieve eBox beschikt, verloopt de communicatie via berichten die u in uw eBox ontvangt. Indien u niet over een actieve eBox beschikt, verloopt alle communicatie via het postadres dat u heeft opgegeven.