Als landbouwer kunt u voor de afzet van uw mest een beroep doen op een
erkende mestvoerder.
Vóór elk transport van dierlijke mest en andere meststoffen, maakt de erkende mestvoerder een
mestafzetdocument op. Dat doet hij om de transporten correct uit te voeren en u de nodige bewijzen van mestafzet te kunnen leveren.
Binnen de 60 dagen na het transport, moet een exemplaar van het mestafzetdocument met de reëel gereden hoeveelheid bij de 3 partijen aanwezig zijn. Dat kan een exemplaar met de originele handtekeningen zijn, een kopie of een doordruk van het exemplaar met de originele handtekeningen.
Elke partij moet een exemplaar van het mestafzetdocument bewaren. De erkende mestvoerder moet het exemplaar met de originele handtekeningen bewaren. De mestafzetdocumenten moeten vijf jaar bewaard en ter inzage gehouden worden, te rekenen vanaf 1 januari volgend op de datum waarop het document is ontstaan. Dat wil zeggen dat een mestafzetdocument opgemaakt in 2015 bewaard moet worden tot 31 december 2020. Dat geldt overigens niet alleen voor mestafzetdocumenten, maar voor alle documenten die worden opgemaakt in kader van het Mestdecreet (inclusief stavingstukken).
Bekijk
meer informatie over mestafzetdocumenten.
Zoekt u een erkende mestvoerder?
Bekijk de
lijst van erkende mestvoerders.