Voorgeschiedenis
De nieuw te bouwen autosnelweg A11, die de N31 Brugge-Zeebrugge zal verbinden met de N49 (Knokke-Antwerpen) in Westkapelle, zal deels binnen de Speciale Beschermingszone – Vogelrichtlijn 'Poldercomplex' komen te liggen. Omdat dit een negatief effect heeft op de staat van instandhouding van het Poldercomplex is in de project-milieueffectenrapport (MER) (2009) een voorstel van natuurcompensaties uitgewerkt. Het voorstel houdt in dat ongeveer 32 ha nieuwe natuur moet worden gecreëerd.
De VLM kreeg de taak om de noodzakelijke gronden aan te kopen door middel van een lokale grondenbank en om de nieuwe natuur te realiseren. Voor de realisatie van de natuurcompensaties heeft de VLM een overeenkomst gesloten met het Vlaamse Gewest.
Ongeveer 8 ha wordt gecompenseerd in Kwetshage (Jabbeke) en ongeveer 24 ha in Damme.
De uitvoering van de natuurcompensaties verloopt gefaseerd. Een eerste deel is in 2011 en 2012 uitgevoerd: na de afbraak van de zogenaamde spookbruggen in Kwetshage (Varsenare – Jabbeke) is een zone van ongeveer 4 ha ingericht voor de ontwikkeling van rietmoeras.
In Damme werden tussen 2009 en 2012 de nodige gronden aangekocht. Het technisch ontwerp van de werken werd in 2013 in de beheercommissie goedgekeurd. Op één van de percelen is voorafgaand een uitgebreid archeologisch onderzoek uitgevoerd naar de restanten van de 17de-eeuwse stadswallen in Damme. Deze studie leverde de noodzakelijke informatie om bij de uitvoering de natuurdoelstellingen te combineren met een evocatie van het historisch erfgoed.
Stand van zaken
De uitvoering van de natuurcompensaties verloopt gefaseerd. Een eerste deel is in 2011 en 2012 uitgevoerd: na de afbraak van de zogenaamde spookbruggen in Kwetshage (Varsenare – Jabbeke) is een zone van ongeveer 4 ha ingericht voor de ontwikkeling van rietmoeras.
.
In Damme werden tussen 2009 en 2012 de nodige gronden aangekocht. Het technisch ontwerp van de werken werd in 2013 in de beheercommissie goedgekeurd. Op één van de percelen is voorafgaand een uitgebreid archeologisch onderzoek uitgevoerd naar de restanten van de 17de-eeuwse stadswallen in Damme. Deze studie leverde de noodzakelijke informatie om bij de uitvoering de natuurdoelstellingen te combineren met een evocatie van het historisch erfgoed.
De werken in Damme zijn afgerond. 24 ha natuur is er gecompenseerd. Door een combinatie van grondwerken en lokale aanpassing van waterpeilen zijn de percelen veel aantrekkelijker gemaakt voor broedende weidevogels. De uitvoering van de werken voor de natuurcompensaties werd gebundeld met werken die kaderen in het inrichtingsplan
Groene Fietsgordel Brugge van de VLM. Zo konden we de percelen voor de beide projecten kostenefficiënt inrichten met maximale resultaten voor de natuurdoelstellingen.
Planning
Nog 4 ha natuur moet worden gecompenseerd. Dat zal gebeuren in
Kwetshage door er de hydrologische toestand van hooilanden te verbeteren. De compensaties voor de A11 in Kwetshage zullen aansluiten bij de natuurcompensaties voor de uitbreiding van de achterhaven van Zeebrugge. Vooraleer deze inrichting kan gebeuren moet nog een zone van 20 ha op vrijwillige basis aangekocht of uitgeruild worden.
Partners
- Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
- Agentschap voor Natuur en Bos (ANB)
- Beheercommissie Natuurcompensaties A11
- Agentschap Infrastructuur (AI)
Bijkomende informatie
persbericht 4 ha natuurcompensaties in Jabbeke (2013)
persbericht start werken Damme natuurcompensaties - Groene Fietsgordel (2014)
persbericht opening 24 ha nieuwe natuur in Damme (2016)