De Groene Fietsgordel Brugge is een fietspad van 53 km dat de verschillende openruimtegebieden rond Brugge op een veilige manier met elkaar verbindt. Via het inrichtingsplan landinrichting Groene Fietsgordel Brugge sloegen vele partners in 2009 onder leiding van de VLM de handen in elkaar om dit fietspad te realiseren. Westtoer voorzag in 2014 de Groene Fietsgordel van een opvallende bewegwijzering in twee richtingen en gaf in 2015 een routefolder met achtergrondinfo uit:
https://www.westtoer.be/nl/groene-gordel-brugge. Sinds 2016 is de Groene Fietsgordel onderdeel van het fietsnetwerk van Westtoer.
Daarnaast werden vanuit de buurgemeenten fietspaden naar de stadskern van Brugge aangelegd. Ze vormen de fietssnelwegen van de toekomst. Ze zijn ook nuttig voor woon-werkverkeer en voor de vele scholieren in Brugge.
Tot slot is er via dit project flink geïnvesteerd in prettige rustplaatsen en meer natuur: er werden picknickplaatsen, speelzones en natuurrijke plekjes ingericht.
De Groene Fietsgordel Brugge kreeg een mooie erkenning in 2021. Het project werd één van de 10 genomineerden van de wedstrijd Vlaamse Fietsinfrastructuur, georganiseerd door Stad en Architectuur en Fietsberaad Vlaanderen. De publicatie van de 10 inspirerende projecten kan je aanvragen via de website van stad en architectuur.
De aanleg van de Groene Fietsgordel Brugge is een werk van lange adem, maar ondertussen zijn de laatste inrichtingswerken aan de gang. Tegen eind 2024 zal het volledige traject veilig gefietst kunnen worden dankzij de goede samenwerking tussen de verschillende overheidsdiensten.
Inrichtingswerken Assebroekse meersen deel 2 in uitvoering
Sinds het najaar van 2022 wordt er opnieuw gewerkt in de Assebroekse meersen.
- Aan de Kerkdreef zitten resten van een oud waterkasteel uit de 13de eeuw in de bodem. Deze archeologische site wordt als bezoekerspunt ingericht. Vier vroegere grote cirkelvormige grachten worden zichtbaar gemaakt. Er komt ter hoogte van de bestaande trambedding een nieuw wandelpad tot in het midden van de site. Daar is een uitkijkpunt voorzien. Voorbij het uitkijkpunt zal de trambedding worden verwijderd.
- Naast de Groene Wijk komen er ingrepen om wateroverlast tegen te gaan. Er komt een dijk met wandelpad en een afsluiting. In het zuiden zijn knotwilgen aangeplant.
- Op enkele weides worden vroegere laantjes opnieuw aangelegd, zodat er meer water in komt te staan. Ook enkele grachten worden opnieuw uitgegraven.
- In de oostelijke zone lag er vroeger een brug over het Sint-Trudoledeke. De brug wordt opnieuw aangelegd.
dronebeeld © Tom Lagaeysse Hinder?
We proberen de hinder zoveel mogelijk te beperken.
- De werfzone is niet toegankelijk tijdens de werken.
- Tijdens het grondtransport zijn sommige dreven gedurende enkele dagen niet toegankelijk. Dat wordt steeds ter plaatse aangeduid.
Hebt u vragen, klachten of suggesties in verband met de werken, neem dan contact op met de werkopzichter: Filiep Warlop, tel. 0494 56 48 34 of
via e-mail.
Werken aan de gang: fietslink Wulgebroeken - Magdalenagoed
Deze verbinding bevindt zich op grond van de gemeente Oostkamp en de Stad Brugge. Het is één van de belangrijkste missing links in de Groene Fietsgordel Brugge om vanuit de Assebroekse meersen, via het kleinschalige groengebied Wulgenbroeken, het bosdomein Tillegem en de Kasteelbossen te bereiken. Om de landschappelijke kwaliteit in de Wulgenbroeken te verbeteren, werken we samen met Natuurpunt en het Regionaal Landschap Houtland.
Fietspad langs het Smisjesbos
Ook deze werken zijn in uitvoering. De provincie West-Vlaanderen heeft enkele jaren geleden al de verbinding tussen de Heidelbergstraat en de Koning Albert II-laan aangelegd (= Magdalenapad). De VLM legt nu de laatste hand aan het gedeelte langs het Smisjesbos. Het is voorzien dat dit eind 2024 klaar zal zijn.
Het Agentschap Wegen en Verkeer zorgt momenteel voor de aanleg van de veilige oversteek op de Heidelbergstraat. Deze werken werden gestart in september 2024.
Gerealiseerd
De herinrichting van de
Dammesteenweg in opdracht van de stad Damme is uitgevoerd in 2020.
Het eerste deel van de inrichtingswerken in de
Assebroekse Meersen is afgerond. Deze werken hadden als doel de Assebroekse meersen als dotterbloemgrasland in te richten. Daarvoor moeten de meersen in de zomer natter zijn dan het geval was. Tegelijk is het de bedoeling om de meersen nog meer dan vroeger als waterbuffer in te richten. Zo vermindert het risico op wateroverlast in de Groene Wijk in Assebroek en in de wijken bij Steenbrugge.
Meer info over alle werken kan je lezen op het
werfinfobord van de Assebroekse meersen en in de
folder.
In totaal zijn 9 km nieuwe
fietspad en 6 nieuwe
picknickplaatsen ingericht in Zuienkerke, Damme, Zedelgem, Oostkamp en Brugge:
- In samenwerking met de stad Brugge zijn twee nieuwe fietspaden aangelegd, in Beisbroek en aan de Sint-Pietersplas.
- De Provincie West-Vlaanderen legde een nieuw fietspad aan tussen de Damse vaart en Koolkerke en richtte het Fort van Beieren en het Verbrandt Fort in, zodat de voormalige Vaubanlinies opnieuw tot hun recht komen.
In
Damme voerde de VLM samen met Natuurpunt natuurinrichtingswerken uit. In 2015 werden er een nieuw wandelpad en een rustplaats ingericht. In Ryckevelde werd een tractorsluis geplaatst en een nieuw fietspad aangelegd tussen de Maalse Steenweg en de landbouwschool in Oedelem. In Sint-Andries werd nieuw bos aangekocht en kwam een nieuw fietspad tussen de Doornstraat en de Gistelse Steenweg.
Langs de Blankenbergse dijk werd een deel van de bomen vervangen en werd een
rustpunt ingericht in Zuienkerke. Zo'n plekje waar je even kan rusten is ook ingericht langs de Oostendse vaart, ter hoogte van de Twee Speyen, in Damme en aan de Abdijenroute nabij het AZ Sint-Lucas. Bij het ziekenhuis is ook een therapieruimte en een wandelpad aangelegd. Een nieuwe fietsverbinding tussen de Sint-Lucaslaan en de Abdijenroute zorgt er voor een vlotte en veilige fiets- en wandelverbinding.
In
Zedelgem is een natuurlijke speelruimte ingericht nabij de Pierlapont en zijn er plannen om de fietsverbinding door te trekken naar het Merkemveld, hiervoor moeten de nodige gronden nog worden verworven.
In 2015 legde de Provincie West-Vlaanderen nog een nieuw stuk fietspad aan in het Valkenbos, dat het kasteel van Tillegem met Beisbroek zal verbinden. Langs de dreven van het Valkenbos werd de Driekastelenwandelroute aangelegd.
Naast de werken van de verschillende betrokken overheden, maakten ook particulieren i.s.m. het Regionaal Landschap Houtland werk van verschillende landschapsplannen.
Partners
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Vlaamse Waterweg (voorheen WenZ), Agentschap voor Natuur en Bos (ANB), de Provincie West-Vlaanderen, gemeente Oostkamp, gemeente Beernem, gemeente Zedelgem, Stad Brugge, Stad Damme, Regionaal Landschap Houtland, Natuurpunt, Infrabel en particulieren.
Value
Het project kaderde enige tijd in het Europees project 'Value' waar in een samenwerking met de stad Luik en buitenlandse partners in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland in analoge projecten werd geïnvesteerd en de economische meerwaarde van deze investeringen werd begroot. Een aantal realisaties kregen binnen het project Value medefinanciering vanuit Europa.
Webfiche Value
Bijkomende informatie
Eindvoorstel van inrichtingsplan (2009)
Monitoringrapport vegetatie en bodem in de Assebroekse meersen (2019)
Webfiche Veldgebied Brugge
Info over de verschillende groenpolen
Laatst aangepast: augustus 2023