Op 1 januari 2019 lanceren we een nieuwe versie van het Mest Transport Internet Loket (MTIL). Die nieuwe versie van MTIL maakt integraal deel uit van het Mestbankloket (www.mestbankloket.be). Het is dan geen aparte toepassing meer, zoals dat nu het geval is.
Handleiding MTIL
Handleiding MTIL
Aanmelden in MTIL vanaf 1 januari 2019
U aanmelden op het Mestbankloket (www.mestbankloket.be), doet u met uw elektronische identiteitskaart (eID) en bijhorende pincode of itsme. Bent u uw pincode vergeten? Lees dan deze info:
Hoe kan ik een nieuwe pincode of pukcode aanvragen voor mijn eID?
Wie kan aanmelden?
Wilt u iemand anders laten inloggen om transporten te melden op MTIL? Dan moet u die persoon een volmacht verlenen.
Volmachten
Het toekennen of stopzetten van volmachten, doet u ook via het Mestbankloket. Nadat u bent ingelogd, kiest u voor de rubriek 'Volmachten'. Als u in het verleden volmachten op papier aangevraagd hebt, vindt u die terug op het Mestbankloket. De volmachten voor MTIL vallen onder de volmacht 'Aan- en afvoer van mest'.
Wilt u iemand anders laten werken met het Mestbankloket in uw plaats? Volmachten registreren kan via het Mestbankloket. Meer informatie vindt u in de instructie volmachtenbeheer op het Mestbankloket.
Aanmelden als buitenlander
Als u geen Belg bent of in het buitenland woont, beschikt u niet over een eID. In dat geval moet u zich aanmelden met een gebruikersnaam en wachtwoord als buitenlander.
Analyseresultaten komen automatisch in MTIL terecht
Vanaf 1 januari 2019, worden de analyseresultaten van de vervoerde mest, automatisch vermeld op de mesttransportdocumenten. Om dat mogelijk te maken, wijzigen op 15 december 2018 heel wat mestcodes. Klik hier door voor een
overzicht van alle algemene mestcodes. Die mestcodes kunnen gebruikt worden door verschillende partijen en elk van die partijen kan er haar eigen analyseresultaten aan koppelen.
Vanaf 1 januari 2019 stromen de analyseresultaten vanuit het Staalname Melding Internet Loket (SMIL) automatisch door naar het Mest Transport Internet Loket (MTIL). De analyseresultaten worden vanaf dan automatisch ingevuld op de mesttransportdocumenten.
De landbouwer moet jaarlijks kiezen of hij met het forfaitsysteem of met analyses wil werken. Ook met die keuze, houdt het nieuwe MTIL rekening.
Hoe bouwt u uw klantenbestand opnieuw op in het nieuwe MTIL?
Uw bestaande klanten worden in het nieuwe Mest Transport Internet Loket (MTIL) niet overgenomen.
Dat betekent dat u eenmalig elke partij opnieuw moet toevoegen. U kunt dat doen op twee manieren:
Vóór u het transport aanmeldt, voegt u de nieuwe partij toe aan het klantenbestand. Die partij kunt u later kiezen als aanbieder of afnemer van een transport.
Tijdens het aanmelden van het transport voert u de nieuwe aanbieder of afnemer in. Die wordt dan aan het klantenbestand toegevoegd, zodat u de klant later gemakkelijk kunt selecteren.
In het nieuwe klantenbestand van MTIL, kunt u ook particulieren en buitenlanders (de aanbieders en afnemers zonder identificatienummers bij de Mestbank) als klant bewaren.
Hebt u vragen?
Neem contact op met de VLM in:
- regio West (Oost-Vlaanderen of West-Vlaanderen):
vervoer.west@vlm.be - T 09 248 55 69 (Oost-Vlaanderen) of T 050 45 90 22 (West-Vlaanderen)
- regio Oost (Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg):
vervoer.oost@vlm.be – T 011 29 88 35