Bent u eigenaar van een perceel in een Watergevoelig Openruimtegebied? Dan kreeg u in de loop van september 2024 een brief van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid. Deze percelen mag u niet meer ontwikkelen voor harde bestemmingen. Dit betekent dat u geen nieuwe gebouwen of verharde structuren kunt plaatsen op deze percelen.
Omdat uw percelen door dit besluit in waarde kunnen dalen, kunt u een planschadevergoeding in het kader van een watergevoelig openruimtegebied aanvragen.
Hoe aanvragen?
De aanvraag gebeurt via het
Loket Landinrichting. Dit kan tot 17 september 2026 (2 jaar na de inwerkingtreding van het besluit). Deze deadline kan onder bepaalde omstandigheden éénmalig verlengd worden met een periode van twee jaar.
Bent u de enige eigenaar van het perceel, dan kunt u de aanvraag zelf indienen of iemand anders machtigen om dit voor u te doen.
Zijn er meerdere eigenaars, dan kunnen jullie een gezamenlijke aanvraag in te dienen, met volmachten van één of meerdere van de mede-eigenaars.
Hieronder vindt u een stappenplan wat u moet doen. Onderaan vindt u ook nog een aantal veelgestelde vragen.
Stap 1: Aanvraag voorbereiden
Verzamel de nodige bewijsstukken, volmachten en perceelsinfo.
Bewijsstukken
U vindt op onze pagina over
de benodigde bewijsstukken de nodige informatie over welke bewijsstukken u nodig heeft en hoe u deze kan bekomen.
-
Kadastrale gegevens van het perceel waarvoor u een vergoeding vraagt
-
Bewijs dat de aanvrager op het ogenblik van de inwerkingtreding eigenaar is van het perceel
-
Recentste verwervingstitel
-
De persoonlijke of zakelijke rechten op het perceel die niet in de eigendomstitels vermeld staan
-
De verwervingswaarde en het jaartal van verwerving als die niet vermeld wordt in de verwervingstitel of een motivering waarom die niet bekend is
-
Erfdienstbaarheden die niet in de eigendomstitel vermeld staan of een verklaring op erewoord dat er geen zijn.
-
Toegekende verwervingssubsidies of een verklaring op erewoord dat er geen zijn
-
Vergunningen, plannen en beschrijving van gebouwen (indien aanwezig)
-
Niet-zichtbare constructies (bv. een waterput of pijp- en drainageleidingen).
Perceelsinfo
Om een aanvraag in te dienen, moet u beschikken over één van de volgende combinaties aan perceelsgegevens: (1) Gemeente en PATKEY; of (2) Gemeente, afdeling, sectie, perceelnummer en partitienummer.
In de brief die u ontvangen hebt van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid vindt u de PATKEY
Op basis van de Patkey kunt u, indien nodig, de afdeling, sectie, perceelnummer en partitienummer afleiden'
De PATKEY bestaat uit twee delen: (1) de CaPaKey, die verwijst naar een specifiek planperceel; en (2) het partitienummer, dat verwijst naar een specifieke partitie.
De PATKEY bestaat uit volgende elementen.
Bijvoorbeeld: 11111A2222/33B444P5555
Code |
Betekenis |
|
|
11111 | Nummer van de kadastrale afdeling | Nummer van het kadastraal planperceel (CaPaKey)
| Nummer van het kadastraal patrimoniaal perceel (PATKEY)
|
A | Letter van de sectie |
2222/33B444 | Perceelnummer |
P5555 | Partitienummer | |
U kunt uw perceelsgegevens ook terugvinden in uw kadastraal uittreksel of via MyMinfin. Meer informatie hierover vindt u terug in onze rubriek met
veelgestelde vragen.
Volmachten
U moet een volmacht opladen als
- Indien u mede-eigenaar bent van een perceel, is het aangeraden om één gezamenlijke aanvraag in te dienen. De volmacht dient dan als bewijs.
- Voor iemand anders een aanvraag indient.
- Als u getrouwd bent in gemeenschappelijk vermogen & samen eigenaar bent moet één van beiden een volmacht geven aan de ander om als volmachthouder op te treden.
Handleiding
Voor het indienen in het loket is er een handleiding opgemaakt.
Download de
handleiding voor het Loket Landinrichting.
Stap 2: Aanmelden in het loket
Voor de aanvraag heeft u een actieve eBox nodig. Indien u deze nog niet geactiveerd heeft, kunt u dit eenvoudig regelen via
https://myebox.be/nl.
Indien nodig kan u zich ook aanmelden als
rechtspersoon.
Dan kan u via
gebruikersbeheer ook een medewerker de aanvraag laten doen.
Stap 3: Gevraagde gegevens invullen
Vul alle gevraagde gegevens in. Zorg er zeker voor dat u alle bewijsstukken, volmachten en perceelsinfo correct en volledig doorgeeft.
U moet voor elk perceel een aparte aanvraag indienen.
Wat na de aanvraag?
U kan steeds uw dossier online opvolgen. Hiervoor meldt u aan in het loket & ga naar het menu 'Mijn aanvragen'.
Check op volledigheid
Binnen 30 dagen ontvangt u een bewijs van volledigheid, via de eBox of via een aangetekend schrijven.
Is uw dossier onvolledig, dan wordt u hiervan op de hoogte gebracht. U moet uw dossier binnen 30 dagen aanvullen met de ontbrekende stukken, gegevens of volmachten.
Behandeling van uw dossier
Zodra uw aanvraag volledig is, wordt het in behandeling genomen. Het wordt doorgestuurd naar de landcommissie van de provincie waar het perceel ligt. De landcommissie stelt een schaderapport op waarin de voorwaarden en het bedrag voor een planschadevergoeding worden beoordeeld.
Op basis van uw aanvraag en het schaderapport wordt een ontwerpbeslissing genomen. Bent u het niet eens met de ontwerpbeslissing, kunt u een bezwaarschrift indienen. Als u geen bezwaarschrift indient, wordt de ontwerpbeslissing definitief.
Hoorzitting
Een hoorzitting is niet verplicht. Het aanvragen van een horing verlengt de procedure.
Een hoorzitting geeft de mogelijkheid aan de aanvrager om een al volledig beoordeelde aanvraag verder toe te lichten.
Een hoorzitting is niet bedoeld om standpunten uit te wisselen. De ambtenaar die de aanvrager tijdens de hoorzitting hoort, doet op dat moment geen enkele uitspraak over het recht op een vergoeding of over de hoogte van een eventuele vergoeding. Ook de aanduiding als watergevoelig openruimtegebied staat tijdens deze hoorzitting niet meer inhoudelijk ter discussie, aangezien deze op 18 september 2024 in werking getreden zijn.
Ontbrekende bewijsstukken of volmachten toevoegen in het geval van onvolledigheid
Nadat uw aanvraag is ingediend, kan het zijn dat uw aanvraag onvolledig wordt verklaard. U ontvangt in dat geval een brief met daarin een overzicht van de ontbrekende stukken.
Gelieve bij onvolledigheid eerst alle ontbrekende stukken op te laden bij uw aanvraag, en pas daarna uw dossier opnieuw in te dienen.
Let op! U hoeft uw dossier niet in te trekken en u hoeft geen nieuw dossier in te dienen. U kan de aanpassingen maken in het al bestaande dossier.
Ontbrekende bewijsstukken aanvullen
In het geval dat er één of meerdere bewijsstukken ontbreken, moet u het volgende doen.
- Verzamel de benodigde bewijsstukken. De benodigde bewijsstukken vindt u in de brief die u ontvangen heeft waarin u wordt gemeld dat uw dossier onvolledig is. Waar u de betreffende bewijsstukken kan terugvinden, vindt u op onze
webpagina over de bewijsstukken in het kader van een aanvraag voor planschadevergoeding WORG.
- Zodra u over de benodigde bewijsstukken beschikt, meldt u zich aan op het Loket Landinrichting:
https://loketlandinrichting.vlaanderen.be/aanvragen
- In de menubalk klikt u op 'Mijn aanvragen'.
- Bij het desbetreffende dossier klikt u op de knop 'Wijzig'.
- Scrol naar onder naar het deeltje 'Bewijsstukken' en klik op 'Terug naar deze stap', rechts op de pagina.
- Laadt de benodigde bewijsstukken op, via de knop 'Bewijsstuk toevoegen' en vervolgens 'Bijlage toevoegen'.
- Klik op de knop 'Volgende'.
- Bij de vraag “Bent u zeker dat u alle vereiste documenten hebt opgeladen?" drukt u op de knop 'Ja'.
- Als er ook nog volmachten moeten veranderd of toegevoegd worden volgt u de stappen hieronder.
- Wanneer u zeker bent dat u alle bewijsstukken en volmachten aan uw dossier hebt toegevoegd, scrolt u op de volgende pagina helemaal naar onder en drukt u op de knop 'Aanvraag indienen'.
Ontbrekende volmachten aanvullen
In het geval dat er een volmacht ontbreekt, moet u het volgende doen.
- Vul het volmachtformulier in. De meest recente versie vindt u
hier. Zorg ervoor dat de bestandsnaam duidelijk is. Vermeldt bijvoorbeeld in de bestandsnaam de naam van de volmachtgever (bv. “marc_peeters_volmacht.docx"). Zo vindt u deze later in het loket gemakkelijker terug.
- Meldt u aan op het Loket Landinrichting:
https://loketlandinrichting.vlaanderen.be/aanvragen
- In de menubalk klikt u op 'Mijn volmachten'.
- Klik rechtsboven op de knop 'Volmacht toevoegen'.
- Vul de gegevens (rijksregisternummer of kbo-nummer) in van de volmachthouder en de volmachtgever.
- Voeg eventueel een notitie toe in het vak onder 'Notitie'.
- Klik op de knop 'Bewijsstuk volmacht opladen' en selecteer vervolgens het ingevuld volmachtformulier, of de scan van het ingevuld volmachtformulier indien met de hand ondertekend.
- Klik vervolgens onderaan op de knop 'Volmacht toevoegen'.
- Herhaal stappen 3 t.e.m. 8 als er meerdere volmachten moeten aangepast worden of toegevoegd worden.
- In de menubalk klikt u op 'Mijn aanvragen'.
- Bij het desbetreffende dossier klikt u op de knop 'Wijzig'.
- Scrol naar onder naar het deeltje 'Gegevens eigenaar(s)' en klik op 'Terug naar deze stap', rechts op de pagina.
- Kijk de naam en het rijksregisternummer of kbo-nummer na van de volmachtgever.
- Onder 'Selecteer volmacht' klikt u het drop-down menu open en selecteert de betreffende volmacht (bv. “marc_peeters_volmacht.docx")
- Herhaal stappen 13 t.e.m. 14 als er meerdere volmachten moeten aangepast worden of toegevoegd worden. Zorg ervoor dat de juist volmacht aan de juiste eigenaar verbonden wordt.
- Klik onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Ga de gegevens van de volmachthouder na en klik vervolgens onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Ga vervolgens de bewijsstukken na en klik onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Bij de vraag “Bent u zeker dat u alle vereiste documenten hebt opgeladen?" drukt u op de knop 'Ja'.
- Als er ook nog bewijsstukken moeten veranderd of toegevoegd worden volg u de stappen bij onder 'Ontbrekende bewijsstukken aanvullen'.
- Wanneer u zeker bent dat u alle bewijsstukken en volmachten aan uw dossier hebt toegevoegd, scrolt u op de volgende pagina helemaal naar onder en drukt u op de knop 'Aanvraag indienen'.