Stand van zaken
Dit project is uitgevoerd.
Voortaan kan je veilig fietsen van Gent naar De Pinte en omgekeerd via de oude spoorwegbedding en de parkbosbruggen.
Uitvoering
De uitvoering van het project is gebeurd in
verschillende fasen:
-
Fase 1 omvatte de inrichting van het traject tussen de Klossestraat en de Rijvisschestraat (Gent - oude spoorweg) en de omgeving van Louis Van Houttepark (De Pinte).
-
Fase 2 omvatte de inrichting van de Oude Gentweg (De Pinte).
-
Fase 3 omvatte de inrichting van het gedeelte tussen de Rijvisschestraat en de E40 (Gent).
Realisaties
De inrichtingswerken voor Fase 1 startten
in het voorjaar 2015. Het fietstraject werd officieel geopend op 17 juni 2016.
De werken voor
fase 2 startten in het voorjaar 2016.
Op zondag 12 november 2017 werd de fietsstraat in De Pinte officieel geopend.
De werken voor
fase 3 werden geïntegreerd in het dossier voor de aanleg van de Parkbosbruggen.
Tijdens het eerste weekend van september 2017 werd de eerste parkbosbrug over de E40 geplaatst. Van deze werken werd een time-lapsefilmpje gemaakt. De brug, over de R4, werd geplaatst tussen 16 en 19 november 2017.
Op 30 juni 2018 werden de parkbosbruggen officieel in gebruik genomen.
Meer foto's over de opening van de parkbosbruggen zijn te bekijken op de facebookpagina van de Vlaamse Landmaatschappij.
Ter hoogte van het Rijvisschepark werd langs het fietspad een picknickplek voorzien. Een reconstructie een wagon herinnert aan het verleden.
Situering
De spoorwegbedding, een lijnvormig project over een lengte van 5 km, ligt op het grondgebied van de gemeente De Pinte en Stad Gent. Het eind- en beginpunt van het traject zijn het station van De Pinte en de N60 (De Pintelaan) in Gent.
Het project maakt deel uit van het landinrichtingsproject Leie en Schelde.
Beschrijving
Het inrichtingsplan Oude Spoorwegbedding is een uitvoering van het richtplan van het landinrichtingsproject Leie–Schelde. Dat richtplan werd op 30 juni 1998 goedgekeurd. Omdat het project Leie en Schelde een grote oppervlakte beslaat, is het opgesplitst in een reeks deelprojecten of inrichtingsplannen waarvan dit project er één van is.
Het inrichtingsplan is opgemaakt in relatie tot het omgevende parkbosgebied.
Meer en meer vindt er een toeristische verschuiving plaats naar het randstedelijk gebied rond Gent. De verschillende kastelen, de landschappelijke kwaliteiten en de aanwezigheid van enkele natte natuurgebieden maken het gebied ten zuiden van Gent uniek. Bovendien zal deze regio, door de geplande realisatie van de groenpool 'Parkbos', zeer aantrekkelijk worden voor toeristisch-recreatief medegebruik.
In dat kader wordt de recreatieve uitbouw van paden en wegen binnen het parkbosproject zeer belangrijk geacht. De inrichting van de oude spoorwegbedding vervult hierbij een bepalende rol. Het traject wordt ingericht als belangrijkste langzame verkeersas naar en door de groenpool.
Over de volledige lengte van de oude spoorwegbedding worden inrichtingsmaatregelen voorzien die ervoor moeten zorgen dat er een volwaardige recreatieve as tot stand komt.
De oude spoorwegbedding zal een hoofdroute worden voor zowel functioneel als recreatief wandel-, fiets- en ruiterverkeer. Naast het oplossen van een aantal knelpunten worden verschillende recreatieve maatregelen voorgesteld. Door die verbinding krijgen de bewoners van Gent een veilige en rechtstreekse toegang tot het Parkbos. Omgekeerd biedt de langzame as mogelijkheden voor school- en werkverkeer vanuit het Zuiden van Gent richting de stad.
Er wordt een gescheiden fiets- en voetgangerspad aangelegd, voor de ruiters wordt een zandpad voorzien. De ruiterroutes die later in het Parkbos worden voorzien, zullen hierop aansluiten.
Om de recreant wegwijs te maken en het nodige comfort aan te bieden, komen er infoborden, wegwijzers (ter indicatie van het fiets-, wandel- en ruitertracé) en infrastructuur (zitbanken, infoborden, signalisatie, e.d.). Alles wordt uitgewerkt in een specifieke huisstijl die voor de hele groenpool wordt uitgewerkt. Op een drietal plaatsen komt er een rust- en oriëntatiepunt met zitbanken en een infopaneel.
Er is ook aandacht voor natuur en landschap: hoogstambomen worden aangeplant en de bermen worden heringericht. De dubbele rij populieren op de oude bedding verdwijnt, om plaats te maken voor de nieuwe aanplant van dreefbomen.
Ten slotte worden de Oude Gentweg en de verbinding tussen Louis Van Houttepark en de Stationsstraat heringericht. Op de verkeersknooppunten ter hoogte van de Klossestraat en de Rijvisschestraat wordt de verkeersveiligheid verhoogd.
Partners
De werken fase 1 worden uitgevoerd en/of gefinancierd door de VLM, de provincie Oost-Vlaanderen, het stadsbestuur van Gent en het gemeentebestuur van De Pinte.
Partners fase 2: VLM - Farys (voorheen TMVW, de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Waterbedeling) - gemeente De Pinte
Partners fase 3: VLM - Stad Gent - provincie Oost-Vlaanderen
Bijkomende informatie
Nieuwsbrief (november 2014)
Voorgeschiedenis
30 juni 1998: goedkeuring richtplan Leie en Schelde
2005 - 2006: opmaak voorstel inrichtingsplan
2007: advisering en goedkeuring voorstel inrichtingsplan
2008 - 2009: opmaak eindvoorstel
2010: goedkeuring eindvoorstel (ministerieel besluit)
2011 - 2013: opmaak technisch ontwerp/uitvoeringsdossiers en grondverwerving
2015 -2018: uitvoering werken
Laatste update: 2022