Dit project is uitgevoerd.
In de kijker: wandelen in de Assels
Wil je in dit gebied op ontdekking gaan, dan raden we je de route aan van Toerisme Oost-Vlaanderen/Routen aan.
Je kan op hun website gratis een pdf of gpx (voor gebruik op gps) downloaden of een papieren wandelkaart bestellen.
Situering
Het projectgebied Assels bevindt zich op het grondgebied van Gent, in het zuidelijk deel van de deelgemeente Drongen. Het gebied is omsloten door de Ringvaart (R4) en door twee armen van de Leie. De spoorlijn Gent - Brugge doorkruist het gebied. Het projectgebied heeft een oppervlakte van 262 ha.
Beschrijving
De Assels maakt deel uit van de schakel aan natuurgebieden in de Leievallei tussen Gent, Drongen en Afsnee.
De Oude Leie slingert zich door het landschap en vormt een natuurlijke begrenzing tussen de laaggelegen meersen en de hoger gelegen donk. Het meersenlandschap bestaat uit soortenrijke graslanden, doorweven met sloten. Dit gebied is ook belangrijk als broed- of foerageergebied voor heel wat vogelsoorten. Het open karakter van de weilanden is er behouden.
Het inrichtingsplan de Assels streeft ernaar de bestaande open ruimte te behouden en op te waarderen. Hiervoor werden maatregelen uitgewerkt op vlak van natuur, landschap en zachte recreatie. Het inrichtingsplan geeft ook uitvoering aan het gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Assels - Piereput.
Concreet omvat het inrichtingsplan de volgende maatregelen:
1. De
natuurwaarden van de gronden in eigendom van Natuurpunt werden verhoogd. In totaal werden zo'n 470 m verlande sloten geruimd door de VLM. Drie opgehoogde zones langs de Oude Leie werden verwijderd. Om iedereen maximaal te laten genieten van het meersenlandschap, bouwde Natuurpunt een vlonderpad en een vogelkijkhut. De afgelopen jaren slaagde Natuurpunt erin om heel wat gronden in het noordelijk en zuidelijk deel van de Assels aan te kopen.
2. Door de
scheiding van de grachtenstelsels tussen de woonwijk Drie Leien en de weilanden komt het afvalwater van de woningen niet meer in het meersengebied.
3. Bij de aanleg van de nieuwe afrit R4 aan de andere kant van de Ringvaart gingen natuurwaarden verloren en werd het gebied geïsoleerd. Door het
verwijderen van het dijkje, het
afgraven van de
opgehoogde delen tot het oorspronkelijk niveau en de
aanplant van een
bosje werden de natuurwaarden terug hersteld.
4, 7 en
8. Nieuwe wandelverbindingen vervolledigen de wandellussen in het gebied:
je kan je nu vlotter en natuurlijker wandelen van de Dijkweg naar de weg Hoogmeers en vervolgens de woonwijk Drie Leien door de aanleg van 2 wandelbrugjes en een afgescheiden grasstrook in de weilanden;
de bewandelbare grasstroken ten noorden en ten zuiden van de spoorweg en de wandel- en fietstunnel onder de spoorweg zorgen ervoor dat je vlot in beide delen van de Assels kunt wandelen.
5. Nieuwe fietsverbindingen zorgen ervoor dat recreanten en passanten het gebied vlotter kunnen bereiken:
tussen Drongen station en de Asselsstraat ligt een fietspad ten noorden van de spoorweg;
aan de zuidkant van de spoorweg kun je via Pontstraat en de fietsersbrug over de Ringvaart, naar de Sneppemeersen en richting Gent centrum fietsen;
6. De VLM en Natuurpunt hebben
bufferstroken en percelen aangekocht langs Oude Leie. Door een
meer natuurlijk beheer van de percelen, de oevers en hun bufferstroken aan de Oude Leie verhogen de natuurwaarden. De VLM en Natuurpunt hebben ook de Asselskerkweg kunnen aankopen, een belangrijke noord-zuidverbinding in het noordelijk deel van de Assels.
7. De
Asselkerkweg eindigt bij de spoorlijn. Na de verbreding van de spoorweg, werd de
wandelverbinding doorgetrokken ten noorden van de spoorlijn tot aan de Ringvaart. Daar kun je onder de brug door wandelen naar het zuidelijk deel van het gebied.
8. en
9. Om het gebied Assels visueel te bufferen langs de spoorweg, kwamen er
nieuwe bomenrijen langs de
Pontstraat
10. Een
groenscherm langs de R4 verhoogt de landschapsbeleving in het gebied en mildert de hinder van de R4.
Bij de verbreding van de spoorlijn Gent - Brugge van twee naar vier sporen werden heel wat infrastructuurwerken uitgevoerd met een aanzienlijke impact op de landschaps- en natuurwaarden in de Assels. Daarom maakte de VLM, in opdracht van Infrabel, eeninrichtingsplan (2013) en eenbeheerplan (2013) op tussen de Ringvaart en Drongen station met verschillende
landschappelijke maatregelen om de impact van deze infrastructuurwerken te milderen.
De combinatie van de maatregelen uit inrichtingsplan de Assels, de milderende maatregelen van de spoorwegverbreding en de aankoop en beheer van gronden door Natuurpunt zorgen ervoor dat de Assels een parel is in de schakel van de natuurgebieden in de Leievallei aan de westrand van de stad Gent.
Via uitgestippelde wandelroutes kunt u het projectgebied leren kennen:
Partners
De werken werden uitgevoerd en/of meegefinancierd door de NMBS, Stad Gent, Natuurpunt en het Agentschap Wegen en Verkeer.
Voorgeschiedenis
Het inrichtingsplan Assels is een uitvoering van het richtplan van het landinrichtingsproject Leie – Schelde. Dit richtplan werd op 30 juni 1998 goedgekeurd. Omdat het project Leie en Schelde en grote oppervlakte beslaat, is het opgesplitst in een reeks deelprojecten of inrichtingsplannen waarvan het project Assels er één van is.
Het
inrichtingsplan De Assels werd in 2001 goedgekeurd.
In 2013 maakte de Vlaamse Landmaatschappij, in opdracht van Infrabel een rapport op
“inrichtings- en beheermaatregelen voor natuur en landschap in functie van verbreding spoorlijn L50A tussen Drongen station en Ringvaart”. De VLM volgde deze werken ook op.
Laatste update: september 2020