Een verzenddocument (VD) is een formulier dat de
erkende verzender moet opmaken vóór het
begin van elk transport van dierlijke en andere meststoffen. Hij maakt dat
document aan op het Mest Transport Internet Loket (MTIL).
Het verzenddocument moet tijdens het transport aanwezig zijn in het transportvoertuig. Sinds 1 december 2015 volstaat het voor de Mestbank om een digitaal transportdocument i.p.v. een papieren document bij te hebben tijdens het transport. Onder een digitaal transportdocument wordt verstaan: ‘een digitale versie van het ingediende transportdocument dat goed leesbaar is op een digitale drager (smartphone of tablet), bij voorkeur in pdf-vorm.’. Bij elk mesttransport moet minstens een digitaal transportdocument aanwezig zijn. Het verzenddocument moet getoond worden op verzoek van een met toezicht belaste ambtenaar of een officier van de politie.
Uiterlijk de zevende dag volgend op de dag van het transport, moet de erkende verzender de reëel vervoerde hoeveelheid namelden via MTIL. Als het gemelde vervoer niet kan doorgaan, moet de erkende verzender, uiterlijk op de dag dat het transport volgens de melding zou doorgaan, het vervoer afmelden.
Opgelet: als een erkende mestvoerder het transport uitvoert, moet deze erkende mestvoerder een mestafzetdocument (MAD) aanmaken. De verzender moet in dat geval geen verzenddocument opmaken.
Handtekeningen
Als het verzenddocument niet door alle partijen digitaal is ondertekend, moet het verzenddocument afgedrukt worden voor ondertekening door de betrokken partijen.
Het verzenddocument moet ondertekend worden door de erkende verzender zelf, de aanbieder en de afnemer. Op minstens één exemplaar van het verzenddocument moet de originele handtekening van de drie partijen staan.
Binnen de 60 dagen na het transport moet een exemplaar van het verzenddocument met de reëel gereden hoeveelheid bij de 3 partijen aanwezig zijn. Dat kan een exemplaar met de originele handtekeningen zijn, een kopie of een doordruk van het exemplaar met de originele handtekeningen.
Nieuw: digitaal ondertekenen
In het nieuwe MTIL wordt aan alle betrokken partijen (aanbieder, afnemer, erkende mestvoerder, verzender en grensboer) de mogelijkheid geboden om het transport digitaal te ondertekenen.
Als alle partijen het document digitaal ondertekenen, is een papieren exemplaar met de handtekening van alle partijen, niet meer noodzakelijk voor de Mestbank. Eén partij die digitaal ondertekent en één partij die ondertekent op de papieren versie van het verzenddocument, is niet mogelijk. Ofwel ondertekent iedereen op papier, ofwel iedereen digitaal.