Een mestafzetdocument is een formulier dat de
erkende mestvoerder moet opmaken vóór het begin van elk transport van dierlijke en andere meststoffen. Hij maakt dat document aan op het
Mest Transport Internet Loket (MTIL).
Bij de aanmaak van het mestafzetdocument geeft de erkende mestvoerder de volgende gegevens op:
- de identificatiegegevens van de aanbieder en afnemer
- de datum van het transport
- de dierlijke of andere meststof die vervoerd zal worden
- het aantal vrachten en per vracht de inhoudswaarden (N en P2O5) van de mest
- de aard van de bestemming van de vervoerde mest
- de laad- of losplaats
- de erkende transportmiddelen waarmee het transport uitgevoerd wordt
Het mestafzetdocument moet tijdens het transport in het transportvoertuig aanwezig zijn. Sinds 1 december 2015 volstaat het voor de Mestbank om een digitaal transportdocument i.p.v. een papieren document bij te hebben tijdens het transport. Onder een digitaal transportdocument wordt verstaan: ‘een digitale versie van het ingediende transportdocument dat goed leesbaar is op een digitale drager (smartphone of tablet), bij voorkeur in pdf-vorm.’. Bij elk mesttransport moet minstens een digitaal mestafzetdocument aanwezig zijn. Het mestafzetdocument moet getoond worden op verzoek van een met toezicht belaste ambtenaar of een officier van de politie.
Handtekeningen
Als het mestafzetdocument niet door alle partijen digitaal is ondertekend, moet het mestafzetdocument afgedrukt worden voor ondertekening door de betrokken partijen.
Het mestafzetdocument moet ondertekend worden door de erkende mestvoerder zelf, de aanbieder en de afnemer. Op minstens één exemplaar van het mestafzetdocument moet de originele handtekening van de drie partijen staan.
Binnen de 60 dagen na het transport moet een exemplaar van het mestafzetdocument met de reëel gereden hoeveelheid bij de 3 partijen aanwezig zijn. Dat kan een exemplaar met de originele handtekeningen zijn, een kopie of een doordruk van het exemplaar met de originele handtekeningen.
Nieuw: digitaal ondertekenen
In het nieuwe MTIL wordt aan alle betrokken partijen (aanbieder, afnemer, erkende mestvoerder, verzender en grensboer) de mogelijkheid geboden om het transport digitaal te ondertekenen.
Als
alle partijen het document digitaal ondertekenen, is een papieren exemplaar met de handtekening van alle partijen, niet meer noodzakelijk voor de Mestbank. Eén partij die digitaal ondertekent en één partij die ondertekent op de papieren versie van het mestafzetdocument, is niet mogelijk. Ofwel ondertekent iedereen op papier, ofwel iedereen digitaal.
Mestafzetdocumenten: 5 jaar bijhouden op uw bedrijf
Elke partij moet een exemplaar van het mestafzetdocument bewaren. De erkende mestvoerder moet het exemplaar met de originele handtekeningen bewaren. De mestafzetdocumenten moeten vijf jaar bewaard en ter inzage gehouden worden, te rekenen vanaf 1 januari volgend op de datum waarop het document is ontstaan. Dat wil zeggen dat een mestafzetdocument opgemaakt in 2015 bewaard moet worden tot 31 december 2020. Dat geldt overigens niet alleen voor mestafzetdocumenten, maar voor alle documenten die worden opgemaakt in kader van het Mestdecreet (inclusief stavingstukken).
Het verschil tussen geplande en reëel gevoerde hoeveelheden
Het verschil tussen het aantal vrachten dat gepland is en het aantal vrachten dat effectief gereden wordt, mag niet groter zijn dan 4.
Als een uitzondering werd verleend om tijdelijk zonder AGR-GPS te rijden, mag het verschil tussen het aantal reëel gevoerde vrachten en het aantal geplande vrachten niet meer zijn dan 1.
Daarnaast mag de reëel gevoerde hoeveelheid, uitgedrukt in ton per vracht, maximaal 20 % afwijken van de gemelde hoeveelheid, uitgedrukt in ton per vracht.
Het invullen van het rittenschema
Aangezien een algemene AGR-GPS-plicht geldt voor alle erkende mestvoerders, moet het rittenschema niet bijgehouden worden. Dat wil zeggen dat de erkende mestvoerder de vrachten dan niet op de klokjes moet aanduiden.
Als een uitzondering werd verleend om tijdelijk zonder AGR-GPS te rijden, moet dat wel. In dat geval is een digitaal transportdocument niet mogelijk. De erkende mestvoerder duidt het begin- en einduur van elk transport aan met een streepje op de voorgedrukte klokjes. Als hij een mestafzetdocument opmaakt voor meerdere vrachten, nummert hij de streepjes.