Is er een gebruikershandleiding beschikbaar van het Loket Landinrichting?
Ja, u kan een gebruikershandleiding downloaden op de
website van de Vlaamse Landmaatschappij.
Waar vind ik het vergoedingenloket waarvan sprake is in het Instrumentendecreet?
Het vergoedingenloket, zoals vermeld in het Instrumentendecreet, maakt onderdeel uit van het Loket Landinrichting. Aanvragen voor vergoedingen verlopen via dit loket. Indien u een vergoeding in het kader van een watergevoelig openruimtegebied wilt aanvragen, dan vraagt u dit aan via het Loket Landinrichting. De Vlaamse Landmaatschappij staat in voor het beheer en de ontwikkeling van het vergoedingenloket.
Welke compenserende vergoedingen kan ik aanvragen in het Loket Landinrichting?
Hieronder krijgt u een overzicht van de compenserende vergoedingen die u momenteel kunt aanvragen in het Loket Landinrichting::
- Planschadevergoeding in het kader van een watergevoelig openruimtegebied
Voor meer informatie over de verschillende vergoedingen van het Instrumentendecreet kan u terecht op de website van het Departement Omgeving.
Wat zijn de procedures van de verschillende vergoedingsaanvragen en de bijbehorende termijnen?
Hieronder vindt u de verschillende stappen van de procedure van uw aanvraag van een compenserende vergoeding, en de bijbehorende termijnen. Bij elke nieuwe stap wordt u op de hoogte gebracht en, indien nodig, om actie gevraagd.
U kan ook steeds de status van uw aanvraag volgen via het Loket Landinrichting in het menu 'Mijn aanvragen'.
Planschadevergoeding in het kader van watergevoelige openruimtegebieden
Hieronder vindt u in schematische vorm de voornaamste stappen in de procedure voor de aanvraag van een planschadevergoeding in het kader van een watergevoelige openruimtegebied.
De termijnen, vermeld bij de volle lijnen, zijn de termijnen die gelden bij een normaal verloop van de procedure. Als er bijkomende stappen gezet moeten worden tijdens de procedure (zoals bijkomende stukken overmaken, plaatsbezoek, hoorzitting, indienen van een bezwaar, …) dan wordt de termijn verlengd. Deze termijnen zijn aangeduid in stippellijn.
Na het indienen van uw aanvraag wordt deze gecontroleerd op volledigheid. Indien er documenten ontbreken, wordt u hierover geïnformeerd zodat u de aanvraag kunt aanvullen.
Zodra uw aanvraag volledig is, wordt deze doorgestuurd naar de landcommissie van de provincie waar het perceel ligt. De landcommissie stelt een schaderapport op. In het schaderapport beoordeelt de landcommissie of al dan niet voldaan is aan de voorwaarden om recht te hebben op een planschadevergoeding. Als voldaan is aan de voorwaarden berekent de landcommissie de planschadevergoeding. Voor meer informatie over de landcommissies verwijzen wij u door naar 'Wat is de rol van de landcommissies?'.
Op basis van uw aanvraag en het schaderapport wordt een ontwerpbeslissing genomen. Bent u het niet eens met de ontwerpbeslissing, kunt u een bezwaarschrift indienen. Als u geen bezwaarschrift indient, is de ontwerpbeslissing de definitieve beslissing.
Voor meer gedetailleerde informatie, verwijzen wij u door naar het Besluit van de Vlaamse Regering over het realisatiegericht instrumentarium.
Hoe activeer ik mijn eBox?
De eBox is een beveiligde digitale brievenbus voor Belgische burgers en bedrijven, waarin officiële documenten en berichten van overheidsinstanties en organisaties centraal en veilig worden ontvangen en beheerd.
Indien u uw eBox niet heeft ingesteld, verloopt de communicatie via een centraal papieren postsysteem. Deze is minder snel dan via uw beveiligde eBox.
Activeren van uw eBox kan eenvoudig en snel via http://www.myebox.be.
Voor meer informatie kan u steeds terecht op de FAQ van eBox.
Hoe lang heb ik om een aanvraag in te dienen?
Een compenserende vergoeding vraagt u aan binnen een periode van twee jaar na het ontstaan van het recht op een compenserende vergoeding. Vraagt u de vergoeding niet tijdig aan dan vervalt het recht op een vergoeding.
In het geval van een planschadevergoeding in het kader van een watergevoelige openruimtegebied dient de eigenaar de aanvraag in binnen twee jaar vanaf de inwerkingtreding van de definitieve vaststelling van de watergevoelige openruimtegebieden. Bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 werden 139 watergevoelige openruimtegebieden definitief vastgesteld. Deze besluiten traden in werking op 18 september 2024 en u kan uw vergoedingsaanvraag voor gronden gelegen binnen deze 139 gebieden bijgevolg indienen tot en met 17 september 2026.
Kan ik mij als rechtspersoon of als initiatiefnemer aanmelden?
Een eigenaar kan zich aanmelden als natuurlijk persoon (bv. Jan Peeters) of als rechtspersoon (bv. een onderneming zoals een nv, bv of vzw). De initiatiefnemer kan zich aanmelden als bevoegde medewerker van een gemeente, stad, provincie of het Vlaamse Gewest. In elk van deze gevallen dient u zich eerst aan te melden met behulp van uw e-ID, itsme® of een beveiligingscode via mobiele app of SMS. Nadien kan u in een overzicht kiezen in welke hoedanigheid u zich wil aanmelden.
Indien u hulp nodig hebt bij het aanmelden, kan u steeds contact opnemen met het gratis nummer 1700.
Ik ben mede-eigenaar van een perceel. Kunnen wij samen één aanvraag indienen?
Indien u mede-eigenaar bent van een perceel, is het aangeraden om één gezamenlijke aanvraag in te dienen. Zo kan het dossier efficiënter afgehandeld worden. Door één gezamenlijke aanvraag in te dienen, helpt u het aantal aanvragen te beperken en blijven de doorlooptijden bijgevolg korter.
In het Loket Landinrichting kan u een vergoeding aanvragen (1) voor uzelf; (2) voor uzelf en anderen; en (3) voor anderen. Deze keuze kan u maken tijdens de stap 'Voor wie wilt u de vergoeding aanvragen?'. Voor meer informatie over hoe u dit moet doen in het Loket Landinrichting verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding.
Indien u een aanvraag doet voor uzelf en anderen, moet u een volmacht indienen als bewijs. Voor meer informatie over hoe u een volmacht kan indienen, verwijzen wij u door naar 'Hoe dien ik een volmacht in?'.
Kan ik voor iemand anders een aanvraag indienen?
Ja, dat kan. Iemand anders kan voor u de digitale procedure doorlopen en/of als contactpersoon optreden.
In het Loket Landinrichting kan u een vergoeding aanvragen (1) voor uzelf; (2) voor uzelf en anderen; en (3) voor anderen. Deze keuze kan u maken tijdens de stap 'Voor wie wilt u de vergoeding aanvragen?'. Indien u een aanvraag doet voor anderen, moet u een volmacht indienen als bewijs. Voor meer informatie over hoe u een volmacht kan indienen, verwijzen wij u door naar 'Hoe dien ik een volmacht in?'.
Hoe dien ik een volmacht in?
Als u een vergoeding aanvraagt via het Loket Landinrichting, kan u een volmacht toevoegen (1) via de tegel 'Mijn volmachten' op de startpagina; of (2) door te klikken op de knop 'Volmacht toevoegen' bij het ingeven van de gegevens van de eigenaar(s). Voor meer informatie over het loket verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding.
Om een volmacht in te dienen, moet u gebruik maken van het volmachtformulier. Dit ingevulde document moet zowel door de volmachthouder als door de volmachtgever(s) worden ondertekend.
Let op! U kan dit formulier zowel analoog (handgetekend) als elektronisch ondertekenen, maar zowel de volmachtgever(s) als de volmachthouder moeten dit op dezelfde wijze ondertekenen. Indien de ene persoon elektronisch ondertekent, zijn alle anderen verplicht om ook elektronisch te ondertekenen. Indien de ene persoon analoog (handgetekend) ondertekent, zijn de anderen verplicht om ook analoog (handgetekend) te ondertekenen.
In het geval er gekozen wordt voor een elektronische handtekening moet het document digitaal bezorgd worden zodat de echtheid ervan kan gecontroleerd worden. Indien een document met een elektronische handtekening immers op papier wordt afgedrukt, verliest de elektronische handtekening haar juridisch statuut.
Indien u ervoor kiest een vergoeding aan te vragen op de analoge manier (d.w.z. op papier via de post, en niet via het Loket Landinrichting), dan volstaat het om het aanvraagformulier van de desbetreffende vergoeding te laten ondertekenen door alle (mede-)eigenaars of -gebruikers waarvoor de vergoeding samen wordt aangevraagd. De persoon die ingevuld staat onder contactpersoon op het aanvraagformulier is in dit geval de volmachthouder.
Wat is het verschil tussen volmachthouder en volmachtgever?
De volmachtgever is de persoon of de onderneming die de volmacht verleent. De volmachtgever geeft de toestemming aan de volmachthouder om bepaalde handelingen of beslissingen voor de volmachtgever te verrichten. Met andere woorden, de volmachtgever geeft de bevoegdheid door aan de volmachthouder.
De volmachthouder is de persoon of de onderneming die de volmacht ontvangt en de bevoegdheid krijgt om namens de volmachtgever op te treden.
Voor een overzicht van deze bevoegdheden in het kader van het Loket Landinrichting, verwijzen wij u door naar 'Wat zijn de verantwoordelijkheden van een volmachthouder?'.
Wat zijn de verantwoordelijkheden van een volmachthouder?
De volmachthouder heeft de opdracht om in naam van de volmachtgever de volledige procedure voor de aanvraag van de vergoeding op te volgen en, waar nodig, op te treden, en om de volmachtgever te vertegenwoordigen bij de behandeling van het dossier. Dit houdt onder meer in dat de volmachthouder in naam van de volmachtgever alle nodige handelingen stelt met betrekking tot het indienen van de aanvraag, de hoorzitting, het bezorgen van de ontbrekende stukken aan de initiatiefnemer of de landcommissie, het maken van afspraken voor een plaatsbezoek, het opstellen en het indienen van een bezwaar tegen de ontwerpbeslissing, het ontvangen van de vergoeding. De volmachthouder is niet bevoegd om in naam van de volmachtgever een vordering in te stellen bij een rechtbank.
De volmachthouder is gerechtigd om de gegevens van de volmachtgever over de aanvraag te raadplegen, te beheren, te wijzigen en te bewerken. De volmachthouder is gerechtigd om, in het Loket Landinrichting, de gegevens van de volmachtgever over de aanvraag te raadplegen, te beheren, te wijzigen en te bewerken.
De vergoeding wordt gestort op het rekeningnummer dat wordt doorgegeven bij de aanvraag van de vergoeding in kwestie.
Zie ook de vraag 'Welk rekeningnummer geef ik op?'.
Alle communicatie over de aanvraag verloopt uitsluitend tussen enerzijds de volmachthouder en anderzijds de initiatiefnemer en de landcommissie. Als de eBox van de volmachthouder is ingesteld om de berichten van alle aangesloten overheidsdiensten elektronisch te ontvangen, verloopt de verdere communicatie van de initiatiefnemer of landcommissie met de volmachthouder via zijn eBox en het Loket Landinrichting.
Zowel de volmachthouder als de volmachtgever kunnen het dossier opvolgen na aanmelding in het Loket Landinrichting. Alleen de volmachthouder kan acties ondernemen in het Loket Landinrichting voor de verdere stappen in het dossier. De volmachtgever heeft enkel leesrechten.
Zie ook de vraag 'Kan ik als volmachtgever mijn dossier opvolgen?'.
Kan ik als volmachtgever mijn dossier opvolgen?
Zowel de volmachthouder als de volmachtgever(s) kunnen het dossier opvolgen na aanmelding in het Loket Landinrichting. Alleen de volmachthouder kan echter acties ondernemen in het Loket Landinrichting voor de verdere stappen in het dossier. De volmachtgever heeft enkel leesrechten. Voor meer uitleg over hoe u uw dossier kan opvolgen verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding.
Ik ben samen met mijn echtgeno(o)t(e) eigenaar in gemeenschappelijk vermogen. Moet ik of mijn echtgeno(o)t(e) een volmacht geven?
Ja, zelfs als u samen eigenaar bent in gemeenschappelijk vermogen moet één van beiden een volmacht geven aan de ander om als volmachthouder op te treden.
Wat is het nut van een hoorzitting? Is dit verplicht?
Een hoorzitting is niet verplicht.
Let op! Het aanvragen van een horing verlengt de procedure.
Een hoorzitting is niet bedoeld om standpunten uit te wisselen, maar enkel om de aanvrager de mogelijkheid te geven om een al volledig beoordeelde aanvraag verder toe te lichten. De ambtenaar die de aanvrager tijdens de hoorzitting hoort, doet op dat moment geen enkele uitspraak over het recht op een vergoeding of over de hoogte van een eventuele vergoeding. Ook de aanduiding als watergevoelig openruimtegebied staat tijdens deze hoorzitting niet meer inhoudelijk ter discussie, aangezien deze op 18 september 2024 in werking getreden zijn.
Welke bewijsstukken moet ik indienen?
Hieronder vindt u een overzicht van de bewijsstukken die moeten worden ingediend bij uw aanvraag. Probeer de bewijsstukken steeds zo volledig mogelijk in te dienen.
Voor meer uitleg over waar u deze bewijsstukken kan terugvinden, verwijzen wij u door naar 'Hoe en waar verkrijg ik de benodigde bewijsstukken?'.
Voor meer uitleg over hoe u uw bewijsstukken moet indienen in het Loket Landinrichting, verwijzen wij u door naar de gebruikershandleiding.
Planschadevergoeding in het kader van watergevoelige openruimtegebieden
Specifiek voor de planschadevergoeding in het kader van een watergevoelig openruimtegebied voegt u bij de aanvraag de volgende bewijsstukken toe:
Hoe en waar verkrijg ik de benodigde bewijsstukken?
Hieronder vindt u voor de verschillende bewijsstukken waar u deze kan terugvinden.
Kadastrale gegevens
Deze gegevens vindt u in een uittreksel uit de kadastrale legger, ook wel kadastraal uittreksel genoemd. Dit uittreksel kan aangevraagd worden via MyMinfin. Voor een stap-voor-stap uitleg bij het aanvragen van een kadastraal uittreksel, download onze handleiding “bewijsstukken – kadastrale gegevens".
Ook via de papieren weg kan u een aanvraag indienen om dit uittreksel te bekomen. Voor meer informatie daarover kan u terecht op de website van de FOD Financiën. Houdt er rekening mee dat een papieren aanvraag betalend is.
Bewijs zakelijk gerechtigde perceel
Als bewijs moet u een eigendomstitel aanvragen via het kantoor Rechtszekerheid. Het voor u bevoegde kantoor kan u terugvinden via de website van de FOD Financiën. U kan ook altijd telefonisch contact opnemen met het contactcenter van de FOD Financiën via 02 572 57 57.
Recentste verwervingstitel
Als bewijsstuk geldt hier een kopie van de meest recente notariële akte, bijvoorbeeld in de vorm van een aankoopakte, een ruilakte of een schenkingsakte.
Dit kan ofwel (1) via MyMinfin voor akten die vanaf 2001 zijn ingeschreven in de hypotheekregisters; (2) door een scan van de papieren akte; of (3) indien u uw papieren akte niet meer terugvindt, kan u terecht bij uw territoriaal bevoegde kantoor Rechtszekerheid. Het voor u bevoegde kantoor kan u terugvinden op de website van de FOD Financiën.
Voor een stap-voor-stap uitleg bij het terugvinden van een akte via MyMinfin, download onze handleiding “bewijsstukken – recentste verwervingstitel via MyMinfin".
Persoonlijke of zakelijke rechten op perceel die niet in eigendomstitels staan
Deze documenten kunnen in sommige gevallen teruggevonden worden via het kantoor Rechtszekerheid. Het voor u bevoegde kantoor kan u terugvinden via de website van de FOD Financiën. U kan ook altijd telefonisch contact opnemen met het contactcenter van de FOD Financiën via 02 572 57 57.
Wanneer, zoals bijvoorbeeld bij onderhands afgesloten akkoorden, deze documenten niet bij het kantoor Rechtszekerheid terug te vinden zijn, is het belangrijk om deze akkoorden toch schriftelijk op te laden via het Loket Landinrichting.
De verwervingswaarde en het jaartal van verwerving
Informatie over de verwervingswaarde en het jaartal van verwerving, indien deze niet vermeld zijn in de notariële akte, kan u terugvinden via het kantoor Rechtszekerheid. Het voor u bevoegde kantoor kan u terugvinden via de website van de FOD Financiën. U kan ook altijd telefonisch contact opnemen met het contactcenter van de FOD Financiën via 02 572 57 57.
Erfdienstbaarheden die niet in de eigendomstitel vermeld staan
Deze documenten kunnen teruggevonden worden via het kantoor Rechtszekerheid. Het voor u bevoegde kantoor kan u terugvinden via de website van de FOD Financiën. U kan ook altijd telefonisch contact opnemen met het contactcenter van de FOD Financiën via 02 572 57 57.
Toegekende verwervingssubsidies
Bewijzen hiervoor kunnen, o.a., officiële brieven of beslissingsdocumenten zijn, afkomstig van de betrokken instantie(s).
Vergunningen, plannen en beschrijving van gebouwen
Hier geldt als bewijs: (1) een afschrift van de geldende vergunningen en, als die beschikbaar zijn, de bijbehorende plannen; en (2) een beschrijving van de gebouwen, waaronder het bouwjaar en de functie. Indien u zelf niet meer over deze documenten beschikt, kunnen deze eventueel geraadpleegd worden bij de verantwoordelijke opdrachtgever van het project, architect, aannemer, gemeente of stad.
Niet-zichtbare constructies
Bewijzen voor deze constructies kunnen teruggevonden worden (1) in de bouwplannen en technische tekeningen van het onroerend goed; of (2) in vergunningen. Een kopie van deze documenten volstaat. Indien u zelf niet meer over deze documenten beschikt, kunnen deze eventueel geraadpleegd worden bij de verantwoordelijke opdrachtgever van het project, architect, aannemer, gemeente of stad.
Indien over de constructie geen documenten bestaan of u kan deze niet meer terugvinden, gelieve de niet-zichtbare constructies duidelijk te beschrijven. Geef zeker afmetingen mee en beschrijf waar deze constructies zich bevinden op het perceel.
Waar kan ik mijn perceelsgegevens terugvinden?
Om een aanvraag in te dienen, moet u beschikken over één van de volgende combinaties aan perceelsgegevens: (1) Gemeente en PATKEY; of (2) Gemeente, afdeling, sectie, perceelnummer en partitienummer.
U kunt uw perceelsgegevens terugvinden (1) in uw kadastraal uittreksel; of (2) via MyMinfin. In het geval dat u een aanvraag doet voor een planschadevergoeding in het kader van een watergevoelig openruimtegebied, staat de PATKEY vermeld op de initiële meldingsbrief die u ontvangen hebt van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid. Aanvullende hulp bij deze opties kan u hieronder terugvinden.
De afdeling, sectie, perceelnummer en partitienummer kunt u, indien gewenst, afleiden van de PATKEY. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u graag door naar de vraag 'Wat is de PATKEY?'.
Kadastraal uittreksel
Uw perceelsgegevens vindt u terug in een uittreksel uit de kadastrale legger, ook wel kadastraal uittreksel genoemd. Dit uittreksel kan aangevraagd worden via MyMinfin.
. Voor een stap-voor-stap uitleg bij het aanvragen van een kadastraal uittreksel, download onzehandleiding “perceelsgegevens – kadastraal uittreksel"
Ook via de papieren weg kan u een aanvraag indienen om dit uittreksel te bekomen. Voor meer informatie daarover kan u terecht op de website van de FOD Financiën. Houd er rekening mee dat een papieren aanvraag betalend is.
Via MyMinfin
Voor een stap-voor-stap uitleg bij het terugvinden van uw kadastrale gegevens via MyMinfin, download onze handleiding “perceelsgegevens – via MyMinfin".
Brief Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid
Voor een stap-voor-stap uitleg bij het terugvinden van uw kadastrale gegevens op de brief die u ontvangen heeft van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid, download onze handleiding “perceelsgegevens – brief Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid".
Hoe voeg ik een medewerker toe aan mijn organisatie zodat die toegang heeft tot het Loket Landinrichting en alle aanvragen van mijn organisatie kan zien?
Het aanmelden van medewerkers van een organisatie in het Loket Landinrichting gebeurt via het
Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
De Vlaamse overheid biedt een online platform dat u toelaat om te bepalen wie namens uw onderneming of organisatie toegang heeft tot een online toepassing en wat die persoon in die toepassing voor uw onderneming of organisatie mag doen. U kunt voor een groot aantal toepassingen de gebruikers en hun toegangsrechten op één plaats beheren. Dit online platform is het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
Vooraleer u aan de slag kunt in het Gebruikersbeheer moet u een en ander in orde brengen (zie onderstaande punten).
Reeds bekend met het gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid
Om toegang te krijgen als gebruiker in het Loket Landinrichting moet u het toegangsrecht ‘Loket Landinrichting’ met context ‘Aanvrager’ hebben voor de organisatie waarvoor u aanvragen wil indienen. Dit recht kan toegekend worden door de 'hoofd lokale beheerder’ van uw organisatie.
Het 'hoofd lokale beheerder' is de wettelijke vertegenwoordiger van uw organisatie, en tevens de centrale verantwoordelijke voor e-government binnen uw organisatie die toegangsrechten kan toekennen aan collega's. Hij/zij kan deze bevoegdheid ook delegeren naar anderen.
Ik ken mijn 'hoofd lokale beheerder'
Vraag hem of haar om u het toegangsrecht 'Loket Landinrichting' met context 'Aanvrager' toe te kennen. Dit kan de beheerder doen door volgende stappen te ondernemen:
- Log in op het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid en klik vervolgens op 'Snel recht toekennen'. Meer info over dit snelrecht vindt u in de
handleiding van het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
- Voeg eventueel eerst een nieuwe persoon toe via 'Persoon toevoegen', aan de hand van het rijksregisternummer van de collega en wat basisinformatie, zoals een e-mailadres.
- Selecteer tot slot het toegangsrecht 'Loket Landinrichting' met context 'Aanvrager' voor de persoon die zich zal bezig houden met het aanvragen en opvolgen van de vergoedingsaanvragen.
Na het toekennen van deze rol door de beheerder, kan u inloggen in het Loket Landinrichting zoals beschreven in
'Kan ik mij als rechtspersoon of als initiatiefnemer aanmelden?'.
Ik ken mijn 'hoofd lokale beheerder' niet
Initieel is de 'hoofd lokale beheerder' de wettelijk vertegenwoordiger van uw organisatie (de eigenaar). Mogelijk is dit recht ook gedelegeerd binnen uw organisatie.
U kan ook bellen naar het nummer 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid. Vermeld voor welke organisatie u werkt, dan zoeken zij voor u uit wie uw 'hoofd lokale beheerder' is aan de hand van uw btw-nummer.
Contacteer hierna deze persoon en overloop met deze persoon de stappen zoals hierboven aangegeven bij 'Ik ken mijn hoofd lokale beheerder'.
Nog niet bekend met het gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid
Een lokale beheerder moet zich voorafgaand registreren. Informatie en handleidingen hierover vindt u op de
website van het Agentschap Digitaal Vlaanderen.
Wat is de PATKEY?
De PATKEY is een authentieke identificator en laat de afzonderlijke identificatie toe van alle onroerende goederen. Aan een planperceel kunnen meerdere patrimoniumpercelen (zelfde grondperceel, maar met verschillende partities) gekoppeld zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval voor een appartementsblok met verschillende appartementen. Zo zal elk appartement een unieke PATKEY hebben.
De PATKEY bestaat uit twee delen: (1) de CaPaKey, die verwijst naar een specifiek planperceel; en (2) het partitienummer, dat verwijst naar een specifieke partitie.
De PATKEY bestaat uit volgende elementen.
Bijvoorbeeld: 11111A2222/33B444P5555
Code |
Betekenis |
|
|
11111
| Nummer van de kadastrale afdeling | Nummer van het kadastraal planperceel (CaPaKey)
| Nummer van het kadastraal patrimoniaal perceel (PATKEY)
|
A | Letter van de sectie |
2222/33B444 | Perceelnummer |
P5555 | Partitienummer | |
Planschadevergoeding in het kader van watergevoelige openruimtegebieden
Specifiek voor de planschadevergoeding in het kader van watergevoelige openruimtegebieden geldt het volgende. Op 19 juli 2024 heeft de Vlaamse Regering 139 gebieden definitief aangeduid als watergevoelig openruimtegebied. Eigenaars die daardoor niet langer in aanmerking komen voor een vergunning om te bouwen of om te verkavelen, komen in aanmerking voor planschadevergoeding in het kader van watergevoelige openruimtegebieden. Deze eigenaars werden hiervan per brief op de hoogte gebracht door de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid en kunnen een vergoeding aanvragen vanaf 18 september 2024.
Voor meer informatie m.b.t. de procedure aanduiding als een watergevoelig openruimtegebied verwijzen wij u door naar de
website van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid.
Wat is de rol van de landcommissie?
De landcommissies werden in 2014 opgericht met het decreet van 28 maart 2014 betreffende de landinrichting. De landcommissies hebben expertise opgebouwd over de waardering van gronden en het berekenen van vergoedingen.
Er zijn vijf landcommissies, genoemd naar de provincie van hun werkingsgebied. De landcommissies hebben eigen rechtspersoonlijkheid? Er is decretaal bepaald dat zij hun taken volledig onafhankelijk uitvoeren en dat zij van geen enkele instantie instructies of bevelen ontvangen.
Ze vervullen de volgende taken met betrekking tot de compenserende vergoedingen binnen het kader van het Instrumentendecreet van 26 mei 2023:
- Verwerking van informatie, inclusief de persoonsgegevens.
- Nakijken of voldaan is aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Uitzonderingen hierop zijn de planschadevergoeding in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan of de planschadevergoeding in het kader van watergevoelige openruimtegebieden. In deze gevallen wordt deze taak opgenomen door de initiatiefnemer.
- Opmaak van het schaderamingsrapport en/of het schaderapport.
- Ontwerp- en definitieve beslissing over de compenserende vergoeding, inclusief het bedrag van de vergoeding. Uitzonderingen hierop zijn de planschadevergoeding in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan of de planschadevergoeding in het kader van watergevoelige openruimtegebieden. In deze gevallen wordt deze taak opgenomen door de initiatiefnemer.
- Berekening van de eigenaarsvergoeding.
- Berekening van de gebruikersvergoeding.
Hoe wordt de vergoeding berekend die ik zal ontvangen?
De vergoeding zal bepaald worden door de landcommissie in een schaderapport. Daarin wordt de bepaling van de waarde van uw goed meer in detail uitgelegd. Wanneer het schaderapport is opgemaakt, zal u hier via het loket ook inzage in krijgen.
Let op! Het schaderapport bevat geen definitieve beslissing. Deze wordt uiteindelijk genomen door de initiatiefnemer. Het zou dus kunnen dat het bedrag dat u uiteindelijk ontvangt niet overeenstemt met wat in het schaderapport staat.
Welk rekeningnummer geef ik op?
In het geval u een aanvraag doet enkel voor uzelf, geeft u uw eigen rekeningnummer, of dat van uw onderneming, op.
In het geval u een aanvraag doet voor uzelf en anderen, of voor anderen (zie 'Ik ben mede-eigenaar van een perceel. Kunnen wij samen één aanvraag indienen?'), vermeldt u bij het indienen van de aanvraag het rekeningnummer waarop de vergoeding gestort moet worden. Als een gezamenlijke aanvraag werd ingediend, wordt de gehele vergoeding voor deze aanvragers gestort op dit rekeningnummer. U bent als volmachthouder verantwoordelijk voor de verdere verdeling van dit bedrag onder uzelf en/of de volmachtgever(s).
Kan ik één aanvraag indienen voor meerdere percelen?
Neen, dit kan niet. U moet voor elk perceel een aparte aanvraag indienen. Dit betekent dat u voor één planperceel soms verschillende aanvragen moet indienen.
Kan ik de stand van zaken van mijn dossier opvolgen?
U kan uw dossier opvolgen na aanmelding in het
Loket Landinrichting. Dit kan in het menu 'Mijn aanvragen'. Voor meer uitleg over hoe u dit kan doen verwijzen wij u door naar de
gebruikershandleiding.
Wie wordt bedoeld met de contactpersoon?
In het geval u een aanvraag doet voor uzelf gaat het hier om uw eigen gegevens. Deze gegevens worden gebruikt om u te contacteren wanneer er een nieuwe stap is gezet in de procedure en/of wanneer er van u bepaalde acties worden gevraagd.
In het geval u een aanvraag doet voor uzelf en anderen, of voor anderen (zie 'Ik ben mede-eigenaar van een perceel. Kunnen wij samen één aanvraag indienen?'), gaat het hier om de volmachthouder. Voor een overzicht van de plichten van een volmachthouder, verwijzen wij u door naar 'Wat zijn de verantwoordelijkheden van een volmachthouder?'. Alle communicatie in verband met de aanvraag zal verlopen via de gegevens die u hier verstrekt. Als u over een actieve eBox beschikt, verloopt de communicatie via berichten die u in uw eBox ontvangt. Indien u niet over een actieve eBox beschikt, verloopt alle communicatie via het postadres dat u heeft opgegeven.
Kan ik een papieren aanvraag indienen?
Ja, een aanvraag op papier indienen is mogelijk. Dit heeft echter enkele nadelen:
- U betaalt voor een beveiligde zending per post.
- De overheid moet uw papieren aanvraag zelf in het vergoedingenloket invoeren, wat een extra administratieve handeling inhoudt.
- Via het digitale vergoedingenloket kunt u op elk moment eenvoudig de stand van zaken van uw aanvraag zien via 'Mijn aanvragen'.
Aanvraagformulieren kan u terugvinden op de
website van de Vlaamse Landmaatschappij.
Wie komt in aanmerking voor een vergoeding?
De eigenaar van het perceel op het moment van de inwerkingtreding van de definitieve vaststelling van de watergevoelige openruimtegebieden (WORG's) kan de vergoeding aanvragen.
Als u een perceel in een van de 139 goedgekeurde WORG’s heeft aangekocht op of na 18 september 2024 heeft u geen recht op een planschadevergoeding in het kader van een watergevoelig openruimtegebied. Als u een perceel heeft geërfd na bovenvermelde datum kan u wel een aanvraag indienen.
Uitzonderingen
Administratieve overheden van het Vlaamse Gewest, vermeld in artikel I.3 Bestuursdecreet, komen niet in aanmerking voor een compenserende vergoeding.
Komen wel in aanmerking:
- lokale overheden als vermeld in artikel I.3 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (gemeenten, provincies, polders, wateringen, kerkbesturen, ocmw’s, enz.)
- woonmaatschappijen als vermeld in artikel 4.36 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
- havenbedrijven als vermeld in artikel 2, 1° van het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens
- investeringsmaatschappijen als vermeld in artikel 2, 5°, van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de investeringsmaatschappijen van de Vlaamse overheid