Bent u eigenaar van een perceel dat deel uitmaakt van een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) en volgt uit de definitieve vaststelling van het RUP een bouw-of verkavelingsverbod? Dan kan dit aanleiding geven tot een planschadevergoeding.
Hoe aanvragen?
De aanvraag gebeurt via het Loket Landinrichting. Dit kan tot 2 jaar na de inwerkingtreding van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Deze deadline kan onder bepaalde omstandigheden éénmalig verlengd worden met een periode van twee jaar.
Bent u de enige eigenaar van het perceel, dan kunt u de aanvraag zelf indienen of iemand anders machtigen om dit voor u te doen.
Zijn er meerdere eigenaars, dan kunnen jullie een gezamenlijke aanvraag in te dienen, met volmachten van één of meerdere van de mede-eigenaars.
Hieronder vindt u een stappenplan wat u moet doen.
Stap 1: Aanvraag voorbereiden
Verzamel de nodige bewijsstukken, volmachten en perceelsinfo.
Bewijsstukken
U vindt op onze pagina over de benodigde bewijsstukken de nodige informatie over welke bewijsstukken u nodig heeft en hoe u deze kan bekomen.
-
Kadastrale gegevens van het perceel waarvoor u een vergoeding vraagt
-
Bewijs dat de aanvrager op het ogenblik van de inwerkingtreding eigenaar is van het perceel
-
Recentste verwervingstitel
-
De persoonlijke of zakelijke rechten op het perceel die niet in de eigendomstitels vermeld staan
-
De verwervingswaarde en het jaartal van verwerving als die niet vermeld wordt in de verwervingstitel of een motivering waarom die niet bekend is
-
Erfdienstbaarheden die niet in de eigendomstitel vermeld staan of een verklaring op erewoord dat er geen zijn.
-
Toegekende verwervingssubsidies of een verklaring op erewoord dat er geen zijn
-
Vergunningen, plannen en beschrijving van gebouwen (indien aanwezig)
-
Niet-zichtbare constructies (bv. een waterput of pijp- en drainageleidingen).
Perceelsinfo
Om een aanvraag in te dienen, moet u beschikken over één van de volgende combinaties aan perceelsgegevens: (1) Gemeente en PATKEY; of (2) Gemeente, afdeling, sectie, perceelnummer en partitienummer.
U kunt uw perceelsgegevens terugvinden (1) in uw kadastraal uittreksel; of (2) via MyMinfin.
Kadastraal uittreksel
Uw perceelsgegevens vindt u terug in een uittreksel uit de kadastrale legger, ook wel kadastraal uittreksel genoemd. Dit uittreksel kan aangevraagd worden via MyMinfin.
Voor een stap-voor-stap uitleg bij het aanvragen van een kadastraal uittreksel, download onzehandleiding “perceelsgegevens – kadastraal uittreksel"
Ook via de papieren weg kan u een aanvraag indienen om dit uittreksel te bekomen. Voor meer informatie daarover kan u terecht op de website van de FOD Financiën. Houd er rekening mee dat een papieren aanvraag betalend is.
Via MyMinfin
Voor een stap-voor-stap uitleg bij het terugvinden van uw kadastrale gegevens via MyMinfin, download onzehandleiding “perceelsgegevens – via MyMinfin".
Volmachten
U moet een volmacht opladen als
- u mede-eigenaar bent van een perceel en jullie één gezamenlijke aanvraag in willen dienen.
- u voor iemand anders een aanvraag indient.
- u getrouwd bent in gemeenschappelijk vermogen & samen eigenaar bent. Dan moet één van beiden een volmacht geven aan de ander om als volmachthouder op te treden.
Meer informatie hierover vindt u terug in onze rubriek met veelgestelde vragen.
Handleiding
Voor het indienen van een aanvraag via het loket is er een handleiding opgemaakt.
Download dehandleiding voor het Loket Landinrichting .
Stap 2: Aanmelden in het loket
Meldt u vervolgens aan in het
Loket Landinrichting.
Indien nodig kan u zich ook aanmelden als rechtspersoon.
Dan kan u via Gebruikersbeheer Vlaanderen ook een medewerker de aanvraag laten doen.
Stap 3: Gevraagde gegevens invullen
Vul alle gevraagde gegevens in. Zorg er zeker voor dat u alle bewijsstukken, volmachten en perceelsinfo correct en volledig doorgeeft.
U moet voor elk perceel een aparte aanvraag indienen.
Wat na de aanvraag?
U kan steeds uw dossier online opvolgen. Hiervoor meldt u zich aan in het loket en gaat u naar het menu 'Mijn aanvragen'.
Check op volledigheid
Binnen 30 dagen ontvangt u een beslissing over de volledigheid van uw dossier, via de eBox of via een aangetekend schrijven.
Is uw dossier onvolledig, dan wordt u hiervan op de hoogte gebracht en verneemt wat u moet doen om uw dossier te vervolledigen. U moet uw dossier binnen 30 dagen aanvullen met de ontbrekende stukken, gegevens of volmachten.
Behandeling van uw dossier
Zodra uw aanvraag volledig is, wordt het in behandeling genomen. De initiatiefnemer van het ruimtelijk uitvoeringsplan geeft een advies aan de landcommissie over of aan de voorwaarden is voldaan om in aanmerking te komen voor een planschadevergoeding.
Het dossier wordt vervolgens doorgestuurd naar de landcommissie van de provincie waar het perceel ligt. De landcommissie stelt een schaderapport op waarin de voorwaarden en het bedrag voor een planschadevergoeding worden beoordeeld.
Op basis van uw aanvraag en het schaderapport wordt een ontwerpbeslissing genomen. Bent u het niet eens met de ontwerpbeslissing, kunt u een bezwaarschrift indienen. Als u geen bezwaarschrift indient, wordt de ontwerpbeslissing definitief.
Hoorzitting
Een hoorzitting is niet verplicht. Het aanvragen van een horing verlengt de procedure.
Een hoorzitting geeft de mogelijkheid aan de aanvrager om een al volledig beoordeelde aanvraag verder toe te lichten.
Een hoorzitting is niet bedoeld om standpunten uit te wisselen. De ambtenaar die de aanvrager tijdens de hoorzitting hoort, doet op dat moment geen enkele uitspraak over het recht op een vergoeding of over de hoogte van een eventuele vergoeding.
Ontbrekende bewijsstukken of volmachten toevoegen in het geval van onvolledigheid
Nadat uw aanvraag is ingediend, kan het zijn dat uw aanvraag onvolledig wordt verklaard. U ontvangt in dat geval een brief met daarin een overzicht van de ontbrekende stukken.
Gelieve bij onvolledigheid eerst alle ontbrekende stukken op te laden bij uw aanvraag, en pas daarna uw dossier opnieuw in te dienen.
Let op! U hoeft uw dossier niet in te trekken en u hoeft geen nieuw dossier in te dienen. U kan de aanpassingen maken in het al bestaande dossier.
Ontbrekende bewijsstukken aanvullen
In het geval dat er één of meerdere bewijsstukken ontbreken, moet u het volgende doen.
- Verzamel de benodigde bewijsstukken. De benodigde bewijsstukken vindt u in de brief die u ontvangen heeft waarin u wordt gemeld dat uw dossier onvolledig is. Waar u de betreffende bewijsstukken kan terugvinden, vindt u op onze
webpagina over de bewijsstukken in het kader van een aanvraag voor planschadevergoeding WORG.
- Zodra u over de benodigde bewijsstukken beschikt, meldt u zich aan op het Loket Landinrichting:
https://loketlandinrichting.vlaanderen.be/aanvragen
- In de menubalk klikt u op 'Mijn aanvragen'.
- Bij het desbetreffende dossier klikt u op de knop 'Wijzig'.
- Scrol naar onder naar het deeltje 'Bewijsstukken' en klik op 'Terug naar deze stap', rechts op de pagina.
- Laadt de benodigde bewijsstukken op, via de knop 'Bewijsstuk toevoegen' en vervolgens 'Bijlage toevoegen'.
- Klik op de knop 'Volgende'.
- Bij de vraag “Bent u zeker dat u alle vereiste documenten hebt opgeladen?" drukt u op de knop 'Ja'.
- Als er ook nog volmachten moeten veranderd of toegevoegd worden volgt u de stappen hieronder.
- Wanneer u zeker bent dat u alle bewijsstukken en volmachten aan uw dossier hebt toegevoegd, scrolt u op de volgende pagina helemaal naar onder en drukt u op de knop 'Aanvraag indienen'.
Ontbrekende volmachten aanvullen
In het geval dat er een volmacht ontbreekt, moet u het volgende doen.
- Vul het volmachtformulier in. De meest recente versie vindt u
hier. Zorg ervoor dat de bestandsnaam duidelijk is. Vermeldt bijvoorbeeld in de bestandsnaam de naam van de volmachtgever (bv. “marc_peeters_volmacht.docx"). Zo vindt u deze later in het loket gemakkelijker terug.
- Meldt u aan op het Loket Landinrichting:
https://loketlandinrichting.vlaanderen.be/aanvragen
- In de menubalk klikt u op 'Mijn volmachten'.
- Klik rechtsboven op de knop 'Volmacht toevoegen'.
- Vul de gegevens (rijksregisternummer of kbo-nummer) in van de volmachthouder en de volmachtgever.
- Voeg eventueel een notitie toe in het vak onder 'Notitie'.
- Klik op de knop 'Bewijsstuk volmacht opladen' en selecteer vervolgens het ingevuld volmachtformulier, of de scan van het ingevuld volmachtformulier indien met de hand ondertekend.
- Klik vervolgens onderaan op de knop 'Volmacht toevoegen'.
- Herhaal stappen 3 t.e.m. 8 als er meerdere volmachten moeten aangepast worden of toegevoegd worden.
- In de menubalk klikt u op 'Mijn aanvragen'.
- Bij het desbetreffende dossier klikt u op de knop 'Wijzig'.
- Scrol naar onder naar het deeltje 'Gegevens eigenaar(s)' en klik op 'Terug naar deze stap', rechts op de pagina.
- Kijk de naam en het rijksregisternummer of kbo-nummer na van de volmachtgever.
- Onder 'Selecteer volmacht' klikt u het drop-down menu open en selecteert de betreffende volmacht (bv. “marc_peeters_volmacht.docx")
- Herhaal stappen 13 t.e.m. 14 als er meerdere volmachten moeten aangepast worden of toegevoegd worden. Zorg ervoor dat de juist volmacht aan de juiste eigenaar verbonden wordt.
- Klik onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Ga de gegevens van de volmachthouder na en klik vervolgens onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Ga vervolgens de bewijsstukken na en klik onderaan rechts op de knop 'Volgende'.
- Bij de vraag “Bent u zeker dat u alle vereiste documenten hebt opgeladen?" drukt u op de knop 'Ja'.
- Als er ook nog bewijsstukken moeten veranderd of toegevoegd worden volg u de stappen bij onder 'Ontbrekende bewijsstukken aanvullen'.
- Wanneer u zeker bent dat u alle bewijsstukken en volmachten aan uw dossier hebt toegevoegd, scrolt u op de volgende pagina helemaal naar onder en drukt u op de knop 'Aanvraag indienen'.