Klachtenvoorziening VLM
Bent u niet tevreden over de werking of de handelingen van de VLM? Hebt u een klacht? Probeer dit eerst met de betrokken dienst zelf op te lossen. Misschien kunt u door overleg samen een oplossing vinden. De klachtenvoorziening van de VLM kan u verder helpen als u vindt dat u onvoldoende geholpen bent na contact met de betrokken dienst. U kunt uw klacht sturen naar klachten@vlm.be. Aarzel niet om uw klacht aan de klachtenvoorziening door te geven. De klacht wordt grondig en op onafhankelijke wijze onderzocht en het probleem wordt proactief aangepakt. Daartoe heeft de VLM een resultaatgerichte klachtenprocedure uitgewerkt. Anderzijds helpt u ons om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Jaarlijks publiceren we een verslag van het klachtenmanagement.
Voor meldingen over mogelijke inbreuken op het Mestdecreet kunt u terecht bij de dienst Handhaving van de Mestbank.
Alle informatievragen over de opdrachten en werking van de Vlaamse Landmaatschappij kan u stellen via info@vlm.be. Met informatievragen over de andere Vlaamse overheidsdiensten kan u terecht bij het gratis informatienummer 1700.
Hoe dient u een klacht in?
U kunt uw klacht schriftelijk of mondeling doorgeven, via telefoon, gewone brief (niet aangetekend) of via mail:
Klachtenmanager VLM
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Telefoon: 02 543 72 12 (enkel van maandag tot vrijdag, tijdens de kantooruren). Bij afwezigheid van de klachtenmanager kunt u bellen naar 02 543 76 20.
klachten@vlm.be
Zijn er technische problemen met het Mestbankloket? Neem dan contact op met de helpdesk van het Mestbankloket.
Welke gegevens vermeldt u in uw klacht?
Vermeld in uw klacht zeker:
- uw naam en adres. Anonieme klachten worden niet behandeld. U mag gerust zijn dat de klachtenvoorziening uw dossier met de nodige neutraliteit en vertrouwelijkheid behandelt. U kan wel vragen dat wij uw naam en het voorwerp van de klacht niet kenbaar maken bij de dienst of het personeelslid waarover u klaagt.
- een nauwkeurige omschrijving van de feiten van uw klacht.
Zonder die 2 gegevens, is uw klacht niet ontvankelijk en zal ze niet worden behandeld..
Vermeld daarnaast uw e-mailadres en/of telefoonnummer, zodat we u snel kunnen bereiken voor bijkomende informatie indien nodig. Voeg (een kopie van) bijkomende stukken toe die uw klacht kunnen ondersteunen als dat nuttig is.
Hoe snel wordt uw klacht behandeld?
De klachtenbehandelaar stuurt u binnen de tien dagen een ontvangstbevestiging . Daarin verneemt u welke klachtenbehandelaar uw klacht zal onderzoeken. Het onderzoek duurt in principe 45 dagen afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de klacht. U ontvangt een antwoord binnen deze termijn.
Welke klachten behandelt de klachtenvoorziening niet?
- klachten die betrekking hebben op het algemeen beleid of op de toepasselijke regelgeving. U kan hierover een beleidsvoorstel doen of een beleidsklacht indienen.
- klachten die niet tot de bevoegdheid behoren van de VLM. In dit geval stuurt de klachtenvoorziening uw klacht zelf door naar de overheidsdienst die vermoedelijk bevoegd is of verwijst de klachtenvoorziening u door naar deze overheidsdienst
- klachten over feiten die de klachtenbehandelaar reeds eerder behandelde volgens de klachtenprocedure
- klachten waarbij u geen belang kan aantonen
- klachten waarvan de feiten zich meer dan één jaar voor het indienen van de klacht hebben voorgedaan
- klachten die kennelijk ongegrond zijn of kennelijk onredelijk zijn
- klachten over feiten die het voorwerp uitmaken van een gerechtelijke procedure of waarover de georganiseerde administratieve beroepsmogelijkheden niet werden aangewend
Op de portaalsite van de Vlaamse overheid vindt u meer uitleg over het verloop van de klachtenprocedure bij de Vlaamse overheid.
Vlaamse ombudsdienst
Bent u niet tevreden over de manier waarop de VLM uw klacht heeft behandeld? Dan kan u terecht bij de Vlaamse Ombudsdienst.
Contactgegevens:
De Vlaamse Ombudsdienst
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
Telefoon: 1700
klachten@vlaamseombudsdienst