Het ruilverkavelingsplan voorziet maatregelen ter verbetering van de ontsluiting van het gebied voor landbouwverkeer. De vernieuwde wegenstructuur wordt hiërarchisch opgedeeld in hoofdontsluiting, een secundaire ontsluiting naargelang het belang van het te ontsluiten landbouwgebied en oppervlakte. De hoofdontsluitingen worden lusvorming ontworpen op bestaande en verharde wegen in beton, kassei of betonspoor die structureel nodig zijn voor het vele vrachtvervoer bij akkerbouw. De secundaire zijn vaak insteekwegen die een nieuwe verharding in betonpuinsteenslag krijgen.
Er wordt gestart met de verbetering van bestaande landbouwwegen om het gebied toegankelijker te maken. Daarvoor werden de eerste technische ontwerpen van een selectie van landbouwwegen uitgewerkt, vergund en uitgevoerd in 2016.
Daarna wordt jaarlijks een nieuw uitvoeringsdossier voorbereid om nog meer landbouw-, fiets- en wandelwegen in de ruilverkaveling te verbeteren.
Foto betonweg
Foto 2-sporenweg
Foto kasseiweg
Foto grindweg
Een aannemer wordt aangesteld om deze werken uit te voeren. De werfkeet staat in de Willebringsestraat in Willebringen, voorbij huisnummer 145 en bij de brug van TGV en E40.