Park Halfweg feestelijk geopend op 5 mei 2019
De terreinen tussen Halfweg, de Drongensesteenweg en de Noorderlaan waren jarenlang onbestemd gebied tussen de Bourgoyen-Ossemeersen en de Blaarmeersen. Een echt duidelijke link ontbrak, die is er nu met het park. Meer info lees je in het
persbericht, sfeerbeelden van de dag vind je op onze
Facebookpagina.
Situering
Het projectgebied is gelegen ten westen van het centrum van Gent. Het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen, het waterzuiveringsstation, de Leie, de woonwijk Malem en de Watersportbaan vormen de grenzen van dit projectgebied. De Drongensesteenweg doorsnijdt het plangebied.
Het inrichtingsplan (100 ha) is onderdeel van het landinrichtingsproject Leie en Schelde.
Doel van het project
Het doel van het inrichtingsplan Malem is de natuur aan de rand van de stad veilig stellen, mogelijkheden ontwikkelen voor natuureducatie en veilige verkeersassen realiseren bij de uitbouw van het stedelijke groengebied ten westen van het stadscentrum. Er gaat aandacht naar bebossing en recreatieve voorzieningen.
Inrichting
De inrichting van het gebied nam een lange periode in beslag.
Omdat de aankoop van de gronden niet in één beweging kon gebeuren, maar gefaseerd, verliep de inrichting ook in drie fases:
- Inrichting Brughuizeken;
- Aanleg fietspad tussen Noorderlaan en Drongesesteenweg, in combinatie met een brug over de Leie;
- Inrichting Park Halfweg.
Park Halfweg (zuiden van Drongensesteenweg)
Het park Halfweg is het gebied tussen de weg Halfweg, de Drongensesteenweg en de Noorderlaan.
Een groot deel van het park Halfweg is nu een publiek, multifunctioneel bospark met speelzones, wandel- en fietspaden, rustplekken, een vlonder boven de vijver en een uitkijkpunt aan de Malemmeersen. Bij de inrichting en de keuze van de materialen is gekozen voor een huisstijl die verwijst naar het industrieel verleden van de site en de voormalige spoorwegverbinding "het Westerringspoor".
Deze terreinen waren vroeger deels verlaten en ontoegankelijk zoals het bos naast de woonsite Alsberghe - Van Oost en de velden van de baseballclub Ghent Knights en de hondenschool Bassebeek.
Stad Gent was al eigenaar van een deel van de gronden, de VLM kocht de overige aan.
Vervolgens gaf de VLM dit gebied een nieuwe inrichting in 2018-2019. Het Vlaams Gewest, via subsidies landinrichting, en de stad Gent droegen de kosten van de inrichting.
Een overzicht van het gebied en de vele leuke plekjes om te ontdekken, vind je op het infobord.
Op de rustplaatsen staan ook infoborden over de historiek van het gebied en de natuurwaarden.
Fietspad langs de Leie- Alice Béviairepad – onderdeel van het Westerringspoor
Vanaf 2011 onderging het gebied ten zuiden van de Drongensesteenweg een grote metamorfose door de ontwikkeling van het woonproject op site Alsberghe - Van Oost.
In 2015 legde de ontwikkelaar van het woonproject al een stuk fietspad aan binnen de woonzone, vanaf de Drongensesteenweg tot aan de vijver.
In 2011 legde Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) een fietsbrug aan over de Studentenleie nabij de kerk van Malem (Oud-Strijderslaan). Die fietsersbrug sluit aan op het fietspad tussen de Drongensesteenweg en de Noorderlaan.
De VLM zorgde voor het aansluitend fietspad aan de rechteroever van de Leie, tot de Noorderlaan. In februari 2016 startten de voorbereidende werken.
In een volgende fase zette de aannemer de langsgracht langs de Leie droog, ruimde het slib uit de gracht en dempte de gracht gedeeltelijk. Vervolgens werd het fietspad, in 3 meter beton, aangelegd. Langs het fietspad werden nieuwe bomen en struiken aangeplant en verlichting voorzien. Dit pad kreeg de naam “Alice Béviairepad”.
Via het fietspad, langs de Leie en de brug over de Leie, kan er nu veilig gefietst worden tussen de Drongensesteenweg, de Oud-Strijderslaan en de Noorderlaan. Zo kunnen o.a. fietsers vanuit de woonsite Alsberghe - Van Oost vlotter en veiliger het centrum van de stad of de Watersportbaan bereiken.
Brughuizeken (noorden van Drongensesteenweg)
In de periode 2011-2012 kreeg het deel ten noorden van de Drongesesteenweg, het deelgebied “Brughuizeken”, opnieuw een functie.
Vóór de herinrichting was het Brughuizeken een verlaten terrein. De oude volkstuintjes waren al jaren verlaten en het voetbalterrein werd niet meer gebruikt. Het gebied had te kampen met sluikstorten.
Om sluikstort te vermijden, kreeg het gebied een nuttige functie voor omwonenden en bezoekers: een centraal gelegen parkje met open zicht op de Leie, openbare tuintjes die door de buurtbewoners zelf beheerd worden, volksakkertjes waar groenten gekweekt kunnen worden.
Een nieuwe autovrije fietsverbinding langs de Leie ontsluit het westen van Gent en vormt een zuidelijke toegang tot de Bourgoyen.
Langs de Leie kwam een betonnen fietspad van 3 m breed. In de berm werden essen aangeplant. Dit fietstracé tussen de Mahatma Ghandistraat en de Drongensesteenweg is een verlenging van het veel grotere westerringspoor. In een tweede uitvoeringsfase, in 2016, werd dit tracé verlengd tot aan de watersportbaan/Noorderlaan.
Waar vroeger volkstuinen en voetbalvelden waren, kwamen kleine wandelpaden en ruimte voor de ontwikkeling van volkstuinen van en door de buurtbewoners van de Brugse Poort en Rooigem. Boerse Poort is een ecologische volkstuin en bestaat uit de individuele moestuinen op de Akker en in de Malpertuin, groepstuinen in de Tuinkamers en een werk- en ontmoetingsplek: het Kot.
Op sommige plaatsen werden de oevers van de al bestaande grachten verbreed.
Op die manier krijgt de ontwikkeling van oeverplanten terug een kans.
Het westelijk deel sluit aan op het brugje naar de Bourgoyen en werd ingericht als open ontmoetingsplaats met spelelementen.
Om de oversteek van de fietsers ter hoogte van de Drongensesteenweg veiliger te maken, zorgde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voor vraaggestuurde lichten aan de kruising van het fietspad met deze invalsweg.
Ter hoogte van de Noorderlaan komt er in de toekomst een brug over de Watersportbaan. Stad Gent maakt hiervoor de plannen op.
Partners
De werken worden hoofdzakelijk uitgevoerd en meegefinancierd door de VLM en de Stad Gent. Ook De Vlaamse Waterweg (voorheen Waterwegen en Zeekanaal - afdeling Bovenschelde) en het Agentschap Wegen en Verkeer dragen bij.
Bijkomende informatie
Voorgeschiedenis
- 30 juni 1998: goedkeuring richtplan Leie - Schelde
- 2004: goedkeuring inrichtingsplan door de bevoegde minister
- 2004-2010: wijzigingen van het inrichtingsplan en verdere afstemming met het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) Alsberghe - Van Oost en RUP Park Halfweg
- 5 mei 2019: opening Park Halfweg Malem
Laatste update: oktober 2020