Stand van zaken
De koppelingsgebieden Desteldonk-Noord en Desteldonk-Zuid zijn gerealiseerd. Op 9 juni 2012 was er een officële inhuldiging, op 11 juni 2014 volgde de definitieve oplevering van de werken.
Sinds de oplevering van de werken in 2014 neemt het Project Gentse Kanaalzone het beheer van deze koppelingsgebieden op zich. Het Project Gentse Kanaalzone is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Gent, Evergem en Zelzate, de provincie, het Vlaams gewest en North Sea Port. Wie vragen of opmerkingen heeft over het beheer kan terecht op
info@gentsekanaalzone.be
Heel wat dieren en planten voelen er zich duidelijk al thuis. In augustus 2017 spotte Ria Middernacht er nog een grote groep ooievaars.
Situering
De koppelingsgebieden Desteldonk-Noord en Desteldonk-Zuid (samen 75 ha) liggen op de rechteroever van het kanaal Gent-Terneuzen, ten oosten van de R4-oost, ten zuidoosten van het Rodenhuizedok.
Desteldonk-Noord is een overgangsgebied tussen het noordelijk gelegen zeehavenondersteunend bedrijventerrein Moervaart-Zuid en de woonkern van Desteldonk. De R4-oost vormt de westelijke grens van het gebied en de Keurestraat de oostelijke grens.
Desteldonk-Zuid is het overgangsgebied tussen de woonkern van Desteldonk in het noorden en het zuidelijk gelegen zeehaventerrein Skaldenpark. De R4-oost vormt de westelijke grens van het gebied en de Nokerstraat vormt de oostelijke grens.
Beschrijving
Het inrichtingsplan Desteldonk-Noord en Desteldonk-Zuid is een uitvoering van het planprogramma van het
landinrichtingsproject Gentse Kanaalzone, koppelingsgebieden – fase 1. Dat planprogramma werd op 26 februari 2006 goedgekeurd. Met dit inrichtingsplan heeft de VLM een buffering van de woonkern Desteldonk gerealiseerd, rekening houdende met de landbouweconomische situatie en de bestaande natuurwaarden.
Desteldonk-Noord
In dit koppelingsgebied werd een 10 ha grote buffer aangelegd. Die bestaat enerzijds uit een natuurcompensatiezone, ingericht als moeraszone en anderzijds uit een verhoogde beplante bosberm. De hoogstambomenrij die langs weerskanten van de ringgracht groeit, versterkt de buffering.
In de bosbuffer werd een fietsverbinding aangelegd op de kronkelende berm, die deels langs de moeraszone en deels in de bosberm loopt. Deze eerder recreatieve as vindt aansluiting op de Nokerstraat via het Bieskensstraatje. De verbinding met de dorpskern loopt via een wandelpad langs het schooltje in Desteldonk en de woon-werkas Koemeersweg. Een tweede woon-werkverbinding kwam er tussen de Keurestraat en het industrieterrein Moervaart-Zuid.
Desteldonk-Zuid
Ook het koppelingsgebied Desteldonk-Zuid fungeert als een buffer tussen woningen en industrie. Die buffering werd gerealiseerd door de aanleg van een bijkomend dicht groenscherm op het talud van het industriegebied tussen de Ringgracht en de concessiegronden. De Ringgracht in het zuiden kreeg een hoogstammige bomenrij.
In overleg met de gebruikers van de landbouwgronden wordt actief gekeken naar mogelijke bijkomende aanplant van kleine landschapselementen.
De Mispelstraat is ingericht als een trage verbinding die de dorpskern van Desteldonk verbindt met de Nokerstraat.
In de zone voor dagrecreatie in het westen van het dorp werd het populierenbos omgevormd tot een extensieve tuin. De stad Gent realiseerde in overleg met VLM en de bewoners een speelzone voor de jonge bewoners van Desteldonk.
Partners
De uitvoering van de maatregelen werd meegefinancierd door Stad Gent, North Sea Port, het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen, de afdeling Maritieme Toegang van het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Landmaatschappij.
De kostprijs voor de aanplant van het buffergroen en de aanleg van recreatieve paden en woon-werkverbindingen bedraagt na aanbesteding 631.835 euro.
Publicaties
Laatste bijwerking: maart 2023