Het ruilverkavelingsplan voorziet in een ruimtelijke indeling in enerzijds plateaus en anderzijds valleien. De valleien worden door topografie, bestaande uit landschapselementen en bodemgebruik bepaald. Ook is de grenslijn tussen plateau en vallei een structuurlijn in de vorm van een talud, een houtkant, een weg, enz.
De holle wegen vormen naast de valleien de belangrijkste landschappelijke structuren, verspreid over het ganse projectgebied en variërend in structuur en waarde. De holle wegen worden gebufferd ter hoogte van de schouders in een variabele breedte tussen twee meter en maximaal tien meter. De kleine landschapselementen zoals taluds, bosjes en houtkanten worden op de plateaus maximaal behouden.
De eerste vergunde landbouwwegen worden in 2016 aangelegd in de ruilverkaveling. Hierbij worden de bestaande holle wegen maximaal behouden.
De herverkaveling zal bepaalde percelen afbakenen ter bescherming van de landschapselementen.
Foto holle weg
Foto KLE (kleine landschapselementen)